Vi ska återställa våra fönster till utåtgående 2-luft och 3-luft i trä efter att förra ägaren satt in inåtgående 1-luft. Dels för att det passar bättre med husets utseende (och de nya fönstren inte är tillåtna i området enligt kommunen) och dels för att vi ska sätta in ett nytt kök och att det inte går att få in en standardköksbänk då de nuvarande fönstren öppnas inåt.

Nu till min fråga - vi ska byta totalt sju fönster ( 4 st 2-luft, 1 smalt 1-luft och 2 st 3-luft) och de offerter vi fått från diverse rekommenderade fönstertillverkare är ca 100 k. Det är lite väl saftigt eller?

Vi vill ha tunna fina tidstypiska profiler - finns det någon tillverkare som någon kan rekommendera med bra kvalité? Jag kollar exempelvis Klarfönster där priset är nära på hälften - vad skiljer i kvalité (förutom att de andra är gjorda 'för hand'.)?

Eller är det helt enkelt så att man alltid får vad man betalar för?

I källaren sitter originalfönstren kvar - bifogar bild på dessa (i behov av renovering) så man ser profilen.

Närbild på ett gammalt, nedslitet träfönster i behov av renovering som visar tidstypisk profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter dyrt det priset du fått.
Jag specialbeställde ett fönster (kopplat tvåglas, äkta spröjs i ytterruta, egen dimension, typ den profil du har på bilden) och omålat gick det på ungefär 5500. Lokalt snickeri som bygger "för hand", kittningen av glasen var exemplarisk. Sen tillkommer visserligen målning, men det går ju att göra själv.

Ingår montering och allt i din offert?
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Målning, frakt och beslag ingår. Ej montering.
 
Då vågar jag nästan utlova att du får snickeribyggda fönster från något lokalt snickeri, snyggt målade och fraktade till dig för en lägre penning. Värt att kolla upp i alla fall. Var bor du på ett ungefär?

I vårt pris på 5500 för fönstret ovan ingick kulturbeslag, hörnjärn osv. Dvs komplett förutom färgen.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Stockholm. Så här är allt dyrt. :)
 
Då får du mer än gärna hitta ett lokalt snickeri ute i landet och sponsra oss på landsbygden lite. ;)
Lär bli minst lika bra och säkert billigare även med frakt.

Nackdelen är att du inte får nöjet att åka till snickeriet i fråga och känna doften av nyhyvlat trä och linoljefärg i dess rätta miljö.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Ja det var precis det som var min tanke (de jag fått offert ifrån ligger inte i sthlm). :giggle: Men då letar jag vidare hos fler snickerier helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.