Hej!

Funderar på att bygga en mur. Den ska sitta fast i huset i ena änden och gå rakt ut i det fria, vara ca 2 meter hög och 5 meter lång och putsad.

Misstänker att man först gräver _djupt_, sen lägger nåt slags bärlager, gjuter en sula och murar med lecablock (?) som man sen putsar. Ska heller inte glömma att dra el för belysning innan spektaklet är klart.

Hur mycket kan en dylik mur tänkas hamna på i pris??
 
Lecablock, puts, och betong är inte speciellt dyrt. Det går väl åt 8-9st/kvm och de kostar ca 20kr/st. Du skulle ha 10kvm så 9*20*10 = ca 1800:- Sen tillkommer ug lika mkt för resten. Elen däremot är dyrt, den får du ju inte göra själv så räkna med lika mkt till för den... Gräva kan ju kosta en slant om du tar dit en grävare men inte mer än några tusenlappar. Så summa sumarum hamnar du nog runt 10000:- (men det kan nog dra iväg uppåt 20000 om du har otur med el och grävning).
 
Beroende på var kloka_elin bor någonstans så kan man ju fixa grävningen själv för hand, en 5 meter lång ränna som är 50 cm djup (södra sverige) och lite bredare än leca blocket är ju ingen omöjlighet att gräva förhand och tar max en dag (beroende på underlag).

Bor man i norrland så skall man ju ner en bit... så då kanske man skall ha en grävare kan ju bli lite smalt att gräva annars.

Hör med elektrikern om du kan få dra vp-rör och trådsjälv och så gör han inkopplingen mot elnätet så kommer du billigare undan där med...

- M
 
Jag bor i Värnamo, och här kan det frysa rätt djupt... En firma som jag pratade med sa att man helst ska gräva minst 90 cm. Med mina prioriteringar är en grävare väl investerade pengar! Att däremot betala för som han uppskattade det 2 timmar per kvadratmeter mur, och 4 timmar om den ska vara dubbelsidig tycker jag inte verkar riktigt rimligt.
 
Ahh, du ville ha ett pris på vad en hantverkare tar för att bygga muren? ingen aning men en sån liten mur bygger man lätt själv (om man har tid, vilket kan vara det största problemet).
 
Nej, egentligen vad det kostar att göra det själv eftersom det var så himla dyrt att låta dem göra det. Och visst, jag har aldrig murat något förut, men jag hade å andra sidan inte gjort något annat heller innan jag testade första gången, och hittills har allt gått bra. Man får ju be om tips och råd från snälla bekanta som kan det man försöker sig på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.