huset är ca 180kvm. vore super om det skulle gå att få ett ungefärligt pris som man kan ha i eventuell kalkyl.
 
Skulle tro att du lättare får ett svar om du mer detaljerat beskriver t ex hur många rum, antal uttag, lampor ev kök, badrum, bastu mm mm ni hade tänkt er. Annars är risken att du får ett svar som "det beror på..."
 
jaha okej... 6 ROK, två badrum, ca 16 uttag ??? ??? alla jordade...
 
16 uttag??

Är det en friggebod ni bygger ;) ?
 
jaja jag erkänner att jag e ny på det här ::) hur många är normalt att ha??? ca 25st??
 
Normalt och normalt, vi har försökt sätta uttagen med cirka 2 meters mellanrum. Det blir mindre snubbelsladdar då...I badrummen har vi 1-2 uttag, i största sovrummet runt 10 dubbeluttag skulle jag tro. Alla används inte, men det är lättare att hitta ström när man behöver det och när man möblerar om.

Eldragning för för vår övervåning (cirka 86 m2), inklusive material, har gått på runt 20 kkr-30 kkr (närmare 30 kkr skulle jag tro, har inte summerat räkningarna, det ingår en del annat eljobb i dem också).

*EDIT* 25 uttag i ett hus på 180 m2 känns väldigt, väldigt lite. Hur många har ni där ni bor nu? Räcker de? Känns det för lite? Är de placerade på rätt ställe? Börja där och planera sedan för att det skall bli bättre i huset.

/ama
 
ama skrev:
i största sovrummet runt 10 dubbeluttag skulle jag tro
Ni är inte elallergiker va? ;)

Håller med om att det är bra med många uttag. Räkna med åtminstone ett på varje vägg och fler vid längre väggar. Undantaget riktigt små rum.
 
Tomtebo skrev:
Ni är inte elallergiker va? ;)
Nä! :) Däremot extremt allergiska mot snubbeltrådar över halva golvet...mången svordom har yttrats i tidigare boenden, blodvite har uppstått.

En aspekt jag just kom på är att många apparater i hemmet slukar uttag. En för tv:n, en för videon, en för DVD-spelaren, en-två för receivern, en för subwoofern, en för datorn, en för monitorn, en för datorns högtalare, en för mobilladdaren, en för...och listan kan göras hur lång som helst. Även i köket behövs många uttag: vattenkokare, espressomaskin, elvisp/stavmixer/riskokare (man vill ha minst ett ledigt i köket när man behöver vispa/mixa/koka) och jag orkar inte ens fundera på hur många till.

/ama
 
okej ganska många fler då alltså ;D kan man dra all el själv eller är det väldigt knepigt??? inte koppla in den då förstås men dra alla kablar mm???
 
ama skrev:
Även i köket behövs många uttag: vattenkokare, espressomaskin, elvisp/stavmixer/riskokare (man vill ha minst ett ledigt i köket när man behöver vispa/mixa/koka) och jag orkar inte ens fundera på hur många till.

/ama
Detta löste vi med lysrörsarmaturer med inbyggda eluttag under väggskåpen. Sammanlagt 3 armaturer med 2 eltuttag i varje = 6 uttag, plus ett par uttag på väggen.

När det gäller den ursprungliga frågan om prisuppskattning skulle jag rekommendera att man tar hem en elektriker som kan göra en uppskattning och lämna en offert med "takpris".

Vi bytte till jordad el i hela huset (3 rok + hel källare), satte in nya några uttag och bytte elcentral. I beräkningen av takpriset uppskattades detta till 5 dagars arbete för två elektriker (tydligare är det lättare att dra kabel i kabelrör om man är två). Nu räckte det med en elektriker i en vecka plus att sambon stannade hemma två dagar och hjälpte till med kabeldragningen. Vi har inte fått räkningen än, men takpriset var 45k + moms (inklusive material).
 
Vår elektriker hade flexslang med sladd färdigdraget, så det vara bara att rulla ut, fästa och koppla. Och fort gick det, jisses vad snabb och duktig han var, skulle inte vilja göra det själv ens om man fick.

/ama
 
Vi har 12 dubbeluttag i vårat vardagsrum!… ;)

Drog om den gamla elen tidigare var det bara 2…

mvh plexi
 
RilleRock
ama skrev:
Vår elektriker hade flexslang med sladd färdigdraget, så det vara bara att rulla ut, fästa och koppla. Och fort gick, det jisses vad snabb och duktig han var, skulle inte vilja göra det själv ens om man fick.

/ama
Ahh de finns de som gör skäl för lönen :)
 
RilleRock
therese82 skrev:
jaha okej... 6 ROK, två badrum, ca 16 uttag ??? ??? alla jordade...
;D
Låter igenomtänkt ;)
 
pleximaster skrev:
Vi har 12 dubbeluttag i vårat vardagsrum!… ;)
Värst hittils! Någon värre?! :)

Blir dyrt byta alla uttag när den nya EU-standarden slår igenom. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.