D09
Hej

Fick ett prisförslag av en elektriker idag ang att byta säkring i proppskåpet från 20 till 16.

Nu är det så att säkringen redan är bytt av ordinarie elektriker och det visste den nya om.

Den nya informerade om att han skulle till min gata imorgon.

På prisförfrågan så uppgav han om jag inte minns fel. 1400, runt 700 efter rot.

Frågade om han räknade 2 tim då och det gjorde han.

Jobbet är att åka 1 min från grannen till mig, slänga ett öga på elskåpet, fylla i formuläret och lägga detta på lådan på vägen ut. Som jag ser det max 30-45 min + 10 min faktureringstid.

Hans firma ligger 10 min bort.

Är jag snål som tackade nej eller är det rimligt att betala detta?
 
D09 skrev:
Hej

Fick ett prisförslag av en elektriker idag ang att byta säkring i proppskåpet från 20 till 16.

Nu är det så att säkringen redan är bytt av ordinarie elektriker och det visste den nya om.

Den nya informerade om att han skulle till min gata imorgon.

På prisförfrågan så uppgav han om jag inte minns fel. 1400, runt 700 efter rot.

Frågade om han räknade 2 tim då och det gjorde han.

Jobbet är att åka 1 min från grannen till mig, slänga ett öga på elskåpet, fylla i formuläret och lägga detta på lådan på vägen ut. Som jag ser det max 30-45 min + 10 min faktureringstid.

Hans firma ligger 10 min bort.

Är jag snål som tackade nej eller är det rimligt att betala detta?
Håller med om det gäller så lite jobb som du säger är det dyrt.

Problemet som jag ser det är att du nog får svårt att få det billigare.
Jag menar om en lysmask ska komma vid ett senare tillfälle så lär det nog kosta detsamma, minst.

Det vet han ju om också.
 
Har fått för mig en del inte tycker det är lönt att fakturera mindre än två timmar men ta dit en behörig bekant så kanske han kan fixa det lite billigare, registreringen till nätägaren kan i många fall göras enkelt på nätet.
Varför kan inte den ordinarie elektrikern färdigställa jobbet han börjat på?
 
Jag undrar samma som Slugge??
 
D09
Slugge skrev:
Har fått för mig en del inte tycker det är lönt att fakturera mindre än två timmar men ta dit en behörig bekant så kanske han kan fixa det lite billigare, registreringen till nätägaren kan i många fall göras enkelt på nätet.
Varför kan inte den ordinarie elektrikern färdigställa jobbet han börjat på?
Han har för mycket att göra och har inte hunnit med. Trots påminnelser :/

Han är bra annars, första gången något dröjer men ändå frusterande.
 
D09
Hade det kostat mig 600 - 300 rot så hade jag inte brytt mig men för 700 efter rot så jagar jag hellre på ord elgubbe
 
Skulle han inte ha tio- femton minuter till övers för att fylla i blanketten och fakturera???????? Jag tror att det är nått annat som gör att han inte skickar in anmälan??
 
D09
Sen retar det mig lite att man tar ca dubbel tid av princip..

Säkert likadant hos grannen och då är arbetsdagen klar sen :/
 
D09
elmont skrev:
Skulle han inte ha tio- femton minuter till övers för att fylla i blanketten och fakturera???????? Jag tror att det är nått annat som gör att han inte skickar in anmälan??
Som t ex? :)

Jag vet att han har firma, anställda, familj och extremt mycket att göra med jour och serviceavtal så det händer väl att ett papper dröjer om det shokar sig.

Bara synd när det sker.

Edit: håller med, snabbt jobb och saken ut värden

10-15 min?
Då var ju den andra ännu dyrare än jag trodde ha ha
 
Redigerat:
Eftersom han redan utfört hantverket behöver han knappast komma och kolla, i alla fall om han litar på sig själv. Fylla i anmälan och skicka faktura tar kanske 15 min, sen kanske han vill ha lite betalt för ställtid.
 
Ja det var kanske lite högt pris.
men ju mer tiden går desto mer betalar du i säkrings tariff. här skiljer det 1125kr mellan 20 och 16A abbonemang
på 7 och en halv månad har du tjänat in 700kr....

Hos min nätägare kan man göra anmälan på nätet snabbt och smidigt. (givetvis måste man vara registrerad elinstallatör)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Prova att ringa till energibolaget. Jag råkade ut för en liknande grej, elektrikern som installerade vår värmepump säkrade ned huvusäkringarna också, men anmälde aldrig. Jag ringde Fortum som trodde mig, och sänkte tariffen, en vecka senare kom det en Fortumkille och kollade, gratis.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Sitter och väntar på att en lysmask ska fylla i anmälan åt mig.. Det går mycket trögt! Väntat ett par månader då. Anledningen till att jag inte gnäller är att han skulle göra det gratis, men kan snart inte vänta längre. :( Skulle spara runt 2000kr om året att gå ner från 25 - 16.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Var i kontakt med vattenfall men dom ville inte. Iaf inledningsvis.

Samtidigt ska rätt vara rätt.

Elgubben har varit i elskåpet och ska ju därmed anmäla detta. :)
 
I
D09 skrev:
Var i kontakt med vattenfall men dom ville inte. Iaf inledningsvis.

Samtidigt ska rätt vara rätt.

Elgubben har varit i elskåpet och ska ju därmed anmäla detta. :)
Hota med att byta elbolag då.:cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.