Jag har länge tittat på byggsatser till bastustugor, både vanliga med 45 mm timmer och även de som är tunnor. Bastun ska stå vid vår sommarstuga. Tycker att de byggsatser jag hittar blir lite för dyr.
Tänker att här på forumet kan det finnas någon med erfarenheten av att bygga helt själv. Vad tror ni denna stuga från Sorselestugan skulle kosta att bygga själv? https://sorselestugan.se/produkter/stugor/bastustugor/bastustuga-6-5/
I detta pris ingår ej aggregat.
 
  • Webbsida visar bastustuga för försäljning, erbjudande. Grönska runtom. Skärmdump av onlinebutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att ta deras ritning som mall och bygga med lösvirke?
 
Sittställning
Oh, det här vill jag följa. Ska också bygga bastu, men har inte bestämt hur än.
 
D Davelino skrev:
Menar du att ta deras ritning som mall och bygga med lösvirke?
Precis.
 
Vad ingår, ugn, skorsten, innerdörr och bärlinor och allt?

Jag tror man gärna tar i lite med dimensioner (både i storlek på byggnad och material) att man egentligen inte kommer mycket billigare undan med att bygga i lösvirke.

När jag byggde bastu för fem–sex år sen drog det nog iväg en bit över 30’, och det var före dagens virkespriser.

Så säg att du i bästa fall kommer ner på 25’ om du räknar rätt och kan köpa lämpliga virkeslängder som gör att det blir minimalt med spill.

Lyxar du istället till det med material och bygger lite större är du nog snabbt uppe i 50.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Utöver träet så tillkommer takpapp, vindskiveplåtar, takfotsplåt, dörr, fönster, glidskydd till stege, färg, kamin, golvplåt, ev väggplåt, skorsten (skorsten är nästan dyraste delen) och skruv och spik. Känns svårt att komma under 15000 för de grejerna.

Köper du från Sorsele får du med dörr och fönster. Resten av det jag räknade upp blir utöver.

För att komma undan billigt kanske man kan leta om någon säljer en dörr eller fönster på blocket. Har man tur kanske någon monterat ner en bastu och säljer panel. Kanske blir ett bygge där man får vänta in rätt grejer om man vill komma ner i pris.

Klart det går! Och det kan såklart bli superbra! Men jag undrar om det blir så mycket billigare? Iallafall om du vill ha en liknande som på bilden.

Sen har man ju sett folk som bygger 3kvm hardcore-bastu med lastpallar osv. Men det blir ju något helt annat. Och inget man kanske ber lokala skorstensfejaren att inspektera…
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Höftat och bara byggnad 20 000 kr, inga bastudetaljer som skorsten, kamin, inredning, etc.
Virke 2/3 sedan diverse annat som behövs.
Byggt oisolerat förråd nyligen på 15 kvm och hamnar nog runt 35 000 kr och då har jag gjort fönster själv.
Väggar reglade 45*95, golv och tak 21*95 råspont, pulpet papptak och panel med lockläkt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.