Funderar över vad ett skäligt pris hos en hantverkare kan vara för att lägga in ett klickgolv på ca 100kvm om jag själv står för materialet?
 
Kan lägga till att inget underarbete är gjort och en faktura på 85000kr inkl moms är skickad till mig. Tycker det låter helt orimligt.
 
Du menar att det enda arbetet bestod i var att lägga dit golvet? Inga lister, inga trösklar, inget såga av dörrblad eller dylikt? I så fall håller jag med dig, helt orimligt dyrt. Vad kan det ha tagit, 3 arbetsdagar?
 
Som Börje Salming sa, 'Fy fan'.

Men hur ser underlaget ut? Betonggolv som måste flytspacklas/slipas eller liknande?
 
Symbios skrev:
Kan lägga till att inget underarbete är gjort och en faktura på 85000kr inkl moms är skickad till mig. Tycker det låter helt orimligt.
Vad har de tagit upp på fakturan? Finns olika poster specificerade?
 
Måste vara typo. En nolla för mycket!

En (väldigt billig) golvfirma i sthlm har följande priser för läggning av golv (med ROT):

- Laminat 80: per kvm
- Parkett 100:- per kvm
- Furu 200:- per kvm
- Fiskbensparkett 250:- per kvm
 
Redigerat:
Det låg en gammal plastmatta under och dom la bara lumppapp och golvet på det. Och räkningen är inte specad annat än med dom timmar som är jobbade.
 
Symbios skrev:
Och räkningen är inte specad annat än med dom timmar som är jobbade.
Och hur många timmar och till vilket timpris?
 
Pära skrev:
Måste vara typo. En nolla för mycket!

En (väldigt billig) golvfirma i sthlm har följande priser för läggning av golv (med ROT):

- Laminat 80: per kvm
- Parkett 100:- per kvm
- Furu 200:- per kvm
- Fiskbensparkett 250:- per kvm
Låter iofs sjukt billigt att få 15 m2 golv lagt för 1500:-
 
Nyfniken skrev:
Låter iofs sjukt billigt att få 15 m2 golv lagt för 1500:-
Jag tycker nog att det känns ganska rimligt då priset är med ROT. Drar man bort ROT blir det ju 3000:- och antar vi en timkostnad på 500:- så motsvarar det ju en arbetstid på 6 timmar. Det är ungefär samma tid som det tar för mig att lägga så många kvadratmeter och jag lägger ett golv vart tredje år så man kan ju ändå anta att en riktig snickare är lite mer effektiv.
 
  • Gilla
Kentaxel
  • Laddar…
Jag tror komptiden ligger på 15 min m2, med lister och allt.
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
K
Nyfiken... Var det en felskrivning eller tog de 3500:- /h?
 
Nu har jag inte fakturan här men jag tror dom tog 430kr timmen, och det säger jag ingenting om men hur man lyckats få in så många timmar för att göra något så simpelt utan att ens behöva ta bort den gamla mattan under är jävligt och jag kommer inte heller att betala den summan dom begärt. Har sett nu också att dom har varit svartlistade(inget jag visste före) så jag tror jag ska kunna få ned fakturan. Om inte får jag helt enkelt bita i det sura.
 
Symbios skrev:
dom har varit svartlistade(inget jag visste före) så jag tror jag ska kunna få ned fakturan. Om inte får jag helt enkelt bita i det sura.
Låt dom inte komma undan med det! 85 000 för ett jobb som borde kosta max 10 000. Det är ju ren och skär kriminalitet. Finns väl inget som säger att du ska behöva acceptera det. Ring polisen eller vad f-n som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.