En fråga angående principen för golvspackling med fall.
I vårt blivande badrum har vi gjutit ny betongplatta med inbyggd golvvärme. Plattan
Har gjutits med ett fall mot golvbrunnen. Så långt allt gott.

Nu ska golvnivån nöjas ytterligare 2-3 cm och ett något kraftigare fall ska spacklas vid golvbrunnen. Golvbrunnens nivå är nu ca 5mm över betongplattan.
Vi tänker använda golvspackel Höganäs FB6000. Som jag förstår så häller man ut spacklet över golvet. Blir det då inte plant av sig självt och det ingjutna fallet ”förstört”?

Hur fungerar golv/flytspackel när det finns ett ingjutet fall?

Brukar man normalt sänka den färdiga golvnivån något i badrum jämfört med det angränsande rummet? Eller räcker tröskel som avgränsning?

/A
 
Flytspacklet fungerar som filmjölk. Det rinner ner i alla groppar.. o skapar en exakt platt yta.. (= i ditt redan skapade fall)

efter ca 20 min så har det torkat så pass mycket att du kan börja skapa fall..

jag gjorde som så att jag avgränsade ett område vid golvbrunnen där jag skulle ha extra brant fall. där stod jag sedan med en gummi spackel o motade bort spackel från det området.. till slut har det stelnat tillräckligt mycket så det inte flyter längre.. = dax o dra.. gick baklänges o spacklade igen fot spåren med gummi spacklan. när det har stelant så du kan gå på det.. så tar du bort det som du hade att avgrännsa med..

Sen när det hade stelnat helt.. (i en vecka) använde jag primer på spacklet närmast brunnen, avgrännsade brunnen.. Sen flyt spacklade jag igen stod då på det redan spackalde området.. samma teknik.. mota bort spacklet, mota bort, mota bort..

Klart..! Så det fallet du redan har i betongen är nog lite dumt.. blir nog mycket mera att mota bort hela tiden..
:-X
 
Byggaren som gjöt golvet litar jag på. VBarför gjuta in fall när masn ändå ska spackla. En fördel borde vara att det går åt mindre flytspackel nu när golvet redan har ett svagt fall!?
/A
 
Jo det är sant borde gå åt mindre spackel helt klart.. o det är ju värt en del.. 25 kilo kostar runt 250:- så du kanske sparar lite $$$ där.. Men å andra sidan tog han väll betalt för att göra det där fallet?

Jag använde mig av ca 1st 25 kilo påse per Kvm..

Tjockleken beror ju lite på vart man kollar ;)
 
Flytspacklet fungerar som filmjölk. Det rinner ner i alla groppar.. o skapar en exakt platt yta.. (= i ditt redan skapade fall)

efter ca 20 min så har det torkat så pass mycket att du kan börja skapa fall..
Om man anlitar en duktig gjutsnubbe så borde han väl kunna fixa fall och allt när han ändå gjuter plattan? Så man slipper flytspackla. Är det någon som vet hur yrkesmän brukar gå till väga.
 
Väntar otåligt på svar om det för en nybörjare (första gjutingen) går att fixa till ett fall. Eller om det är bäst att flyta efteråt.
 
Borde gå..! :D

Dock gäller det att få tag i betong som tål golvvärmen.. Inte alla som gör det.. ;)

Det gör förvisso heller inte allt flytspackel heller.. men men.. >:(

i A´s fall så skulle ju han bygga på yttligare 2-3 cm..

 
Vilken betong tål inte golvvärmen? Nu blir man ju lite orolig....
mvh stenhus05
 
Per-Erik skrev:
Flytspacklet fungerar som filmjölk. Det rinner ner i alla groppar.. o skapar en exakt platt yta..  (= i ditt redan skapade fall)

efter ca 20 min så har det torkat så pass mycket att du kan börja skapa fall..
jaa, men det beror på hur du blandar det. Mindre vatten till de områden du ska spackla fall i så slipper du vänta på att det ska börja torka. Dessutom torkar det fort! Bara ett par minuter mellan hanterbart till stenhårt. Sen blandar du i mer vatten till de områden du ska flyta. Tyvärr tar det några vändor innan man lär sig exakt hur mycket/lite vatten som behövs. Öva på grannens badrum först ;)

//MrE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.