Hejsan!

Några frågor avs primning. Har en källare (hus från slutet av 60 tal). På betonggolvet som vi slipat i i princip hela källaren har vi nu lagt primer för att sen invänta på att plattsättaren kommer och ska lägga plattor (2-3 veckor till dess). Det har på vissa delar betonggolvet blivit några "fuktfläckar", som min far säger att det inte är någon fara.
Men nu till frågorna.

1) Var det bra att prima så långt innan man lägger plattorna, 3 veckor innan? Bör man prima igen?

2) Ska man prima även på flytspacklad del när det torkat?

3) Hur ska jag tänkte kring primingen när det gäller markfukten? Svärfar säger att det är inga som helst problem och att primern inte är tät utan att golvet kan "andas", och kommer göra det genom fogarna. Men jag är tveksam, vilket gör mig lite orolig. Någon som vet hur det ligger till? Använd primer är UZIN PE 260

4) Måste vi ha breda fogar för att det ska andas? Vi ska ha 60*60 plattor, men kanske 3 mm fog, räcker det?

http://www.englund-gruppen.se/produkter/forbehandling/primers-och-fuktsparrar/uzin-pe-260.aspx

Tacksam för all hjälp!


/Jesper
 
Hej,

Vad menar du med fuktfläckar? Utveckla..

1)
Det gör väl inget egentligen vill jag tro, du får dammsuga dagen innan plattsättaren kommer.

2)
Ja

3)
Inga problem så länge sulan är oisolerad. Ett kaklat badrumsgolv är konstant fuktigt och torkar ut efter 2-3 månader under plattorna om man slutar använda badrummet i princip om man inte har golvvärme dvs. Vad ska du göra i källaren? Ett spa?

4)
3-4mm gör nog varken till eller från. 10mm är inte estetiskt tilltalande för mig. Hade kört på 3 mm.
 
Kjellstrand skrev:
Hej,

Vad menar du med fuktfläckar? Utveckla..

1)
Det gör väl inget egentligen vill jag tro, du får dammsuga dagen innan plattsättaren kommer.

2)
Ja

3)
Inga problem så länge sulan är oisolerad. Ett kaklat badrumsgolv är konstant fuktigt och torkar ut efter 2-3 månader under plattorna om man slutar använda badrummet i princip om man inte har golvvärme dvs. Vad ska du göra i källaren? Ett spa?

4)
3-4mm gör nog varken till eller från. 10mm är inte estetiskt tilltalande för mig. Hade kört på 3 mm.

Fuktfläckarna har dykt upp när det var som varmast utomhus, 25 grader. då började dom synas på källargolvet. Antar att det beror på fuktighetsnivån var hög i källaren som slår mot det kalla golvet på något vis? Fläckarna är utspritt på några ställen, inte i alla utrymmen i källaren.

Tror den är "oisolerad", men vet inte.
Nej inget spa. Har tvättstuga, "passage", två förråd, en toalett, o "gillestuga" som ska vara allrum av något slag. Totalt ca 100 kvm.

Tycker de flesta pratar om att primer är en fuktspärr, då blir man ju lite orolig för att det ska bli vått under plattorna sen.


Mvh Jesper
 
Troligtvis är det pga luftfuktighet vs kallt golv som fuktfläckarna dykt upp. Jag får det i stallet ibland när dörrarna är öppna på sommaren.

Bra om du har historiska fakta från källaren några år bakåt i tiden att jämföra med.
 
Generellt kan man säga att en primer inte bör ligga mer än några dagar..........men lägg primer igen innan det är dags. Funkar fint.
 
  • Gilla
gunsmoke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.