Hej!

Har ett garage som nu får bli gillestuga.
Hyrt en maskin och slipit bort all gammal färg, så det är nu i stort sett betongrent. Får skrapa bort de sista pyttefläckarna med kniv.

Projektet är som sagt belagt i min källare i mitt gamla garage. Alltså finns det "fukt", därför väljer jag att lägga klinkers för att få det att andas.

Dock undrar jag på det här med primer. Ringde runt lite i stan å ena sa nej till primer och de andra sa ja. Känns som jag vill ha primer för att få det att fästa bättre, golvet ser helt ok ut men man vet aldrig vad som finns där heller.
Nu vet jag inte om detta var dumt eller ej, men jag köpte en dunk med Primer på Biltema.
Primer F är ju för Våtrum om jag fattat det rätt? Och detta köpte jag EJ. Utan köpte Primer C. Dock blir jag lite förbryllad i manualen jag sedan läser... "För att produkten ska erhålla en god vattenbeständighet..." Vad menas här? Släpper den ej igenom fukten från golvet underifrån eller har detta med något som jag sett heter att det "förtvålas"?

Är newbi på detta, att lägga fästmassa å klinkers kommer gå bra för mig, kul med lite jobb, men jag vill ju göra allt rätt från börja!?


mvh Peter
 
Jag har alltid köpt primern ihop med kakel/fix eller ihop med flytspacklet i specialbutik så det har aldrig varit aktuellt att kolla sånt. Men generellt så håller inte primer emot fukt åt något håll, den ger fixet bättre fäste i underlaget.
Vad Biltemas primer gör vet jag däremot inte ;)
 
Fick ett svar på frågan från Biltema efter ett par timmar! =)


"Primer C är en vidhäftare för att man skall få ökad vidhäftning med Fixet alt Flytspacklet.

Denna Primer har inget med Våtrum att göra.

För Våtrum skall man använda Primer F.


Primer C ”andas” och släpper igenom fukt underifrån."


Bara å köra alltså =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.