Vanligtvis skulle jag prima en betongplatta varje gång jag lägger klinker så att inte betongen suger ut vattnet ur fixet innan detta härdat, dvs ger dålig vidhäftning. Nu ska jag lägga klinker i ett uterum, som ju är någonstans mitt emellan ute och inne, kommer att stå kallt vintertid. I denna beskrivning står dock att primer inte ska användas utomhus men det är inte motiverat varför. Har det med fuktvandring eller temperaturer att göra?

Jag har en "standardplatta" på kapillärbrytande material, 300 mm cellplast och 100 mm betong. Plattan har torkat ett år och är ca 24 m2.

Så hur ska jag gå tillväga, ska jag prima eller inte (jag är inne på att prima ändå)?

Jag kan väl knappast heller behöva dillationsfog (rörelsefog) då maximal spännvidd är 6 m, eller?
 
Inga problem att ha primer i ouppvärmda lokaler så jag hade primat även i uterummet. Vissa primers skall inte användas utomhus för att de är fuktkänsliga. Men det finns primers för utomhusbruk också typ Finja Primer.
 
  • Gilla
Marcus H
  • Laddar…
uterummet är under tak och har väggar? Då är det nog inga problem att prima, möjligen att du kanske ska ha mer vatten i primern.
Men kör med ett fix som inte kräver primer så slipper du fundera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.