Sökt på forumet och är otroligt nog fortfarande förvirrad... Jag har monterat Norgips våtrumsskivor på väggar och spacklat skarvarna med våtrumsspackel. Jag har även flytspacklat golvet med cascos kombiplan

Nästa steg är cascos wetstop folie.. I anvisningen står det:

Vissa underlag/skivor
kräver primning innan AquaStop eller
WetStop iFIX appliceras. Det motverkar snabb uttorkning
Läser vidare i anvisningen till norgips humid skivan och där framgår det inte heller vad som gäller

SÅ vad gäller ?? ska golv och väggas primas eller ej? antar att det inte skadar men slipper gärna x antal timmars väntan
 
Våtrumsspackel? :confused: Det får väl bara vara cementbundna spackel bakom kakel?
 
hmmmm... ja det va den infon jag fick... att jag skulle spackla infasningen av skivorna... blir så trötter.. läser runt om detta nu och blir minst sagt orolig! Jag har alltså spacklat skruvhuvuden och infasningen. vad göra??? inte helt lätt att pilla bort det nu i efterhand precis....
 
Det ska väll ändå inte in vatten genom folien ?

Brukar bara spackla ojämnheter och skador på skivorna och primar inte.
 
Använder du våtrumsspackel så är det just cementbaserat spackel, bli inte orolig.

När det gäller applicering av fuktspärr så behövs ej primer mig veterligen på humidboard. Primer behövs för cementbaserat fix eller liknande material som snabbt torkar ut och därför kräver en bättre fästförmåga. Känner du dig nervös så bolla gärna med cascos support, flera där är duktiga och servicevänliga, en del av kostnaden för fuktspärren är just för att kunna få fråga också.
 
är det ett "vanligt" färdigblandat våtrumsspackel så är det inte cementbaserat, nu tror jag iof inte att det är hela världen om du spacklat i fasningarna med det.

Vissa skivor suger ur vattnet ur gummit väldigt fort, då kan det vara bra att prima först, jag brukar rolla väldigt tunt runt hela badrummet först sen rollar jag lite tjockare, en våd i taget, och hänger våderna

men som Lolle skriver, ring supporten om du känner dig osäker
 
Jag hade också tänkt använda Norgips våtrumsgips på väggarna och detta var svaret jag fick när jag kontaktade Casco.

Jag vet inte exakt vilken Norgipsskivorna du har men den skiva som vi har provat tillsammans med Norgips är Humid Board ”glasfiber gipsskiva”.
Monterar man folie på den med vår produkt Casco Wetstop Adhesive eller Schönox WSA lim så har vi ett bra testresultat.
Dessa limmer kräver ingen primning innan montering av folie.
Om du däremot monterar folien med Schönox HA eller Casco Aquastop så ska du prima ytan innan med Schönox KH eller Casco Primer 3698 spädning 1 del vatten och 1 del primer.
Testförfarandet: Skivtillverkarna tar ett lim eller ett membran från någon tillverkare och utför div små tester och säger tex att deras skiva kräver en primning på grund av att den är sugande.
Detta är självklart bara en indikation eftersom skivtillverkaren inte har någon kunskap om leverantörens limprodukter. Det är en vägledning eftersom det finns otroligt många skivor på marknaden.

Är man osäker så kan man prima skivan om man ser att den absoberar fukt/vatten fort. (droppa lite vatten på skiva och titta om vattnet försvinner direkt eller bildar en droppe och gör därefter en eventuell rätt förbehandling.
Har du fler frågor är du välkommen tillbaka.
Nu blev det så att jag monterade Fermacell-skivor istället. Jag ringde då upp Casco och fick svaret att de skulle primas och att jag skulle blanda deras primer 1:3.
 
blev också pålurad våtrumsspackel. Hörde att man skulle ha gipsbaserat eller vad det var. Tog sedan för givet när de på k-rauta tog fram det åt mig. Skumt att det heter våtrum när man inte får ha det i badrummet som är ett våtrum. Som tur var så körde jag också bara små skavanker å täckte glipan vid golv/vägg när jag flytspacklade.
 
Jag ringde Norgips support ang spackel till skarvar på deras produkt Humid Board. Det svar jag fick var att våtrumsspackel var ok att använda. Inget fabrikat specat dock. När jag sedan monterat skivorna blev det så bra att det inte behövdes spackla.
När det gäller prima eller inte så framgår det på databladet att Norgips Humid Board är "icke sugande" men Casco har tydligen testat dem så att det fungerar utan primer med Cadco WetStop lim.
 
En gammal tråd, men ändå aktuell.

Norgips skriver på sin webbplats att:

Fråga: Ska en gipsskiva betraktas som sugande eller icke sugande material vid pålägg av gipsputs?


Svar: Gipsskivan kan betraktas som något sugande material då man vid montering på gipsunderlag bör använda vattenutspätt Norgips Gipsbruk, som påförs med en tandad spackel

"något sugande" - det betyder ju ingenting...

Någon som provat att prima alternativt att inte göra det? Någon som provat att spackla över skarvar och skruv-skallar alternativt att inte göra det?
 
Jag spacklade över skarvar utan att prima, sedan prima jag där spacklet satt bara och satte våtrumsduk. Därefter rev jag ner en våd efter en halvdag som va fel. Den satt fast stenhårt i skivan men hade knappt bitit alls i det primade våtrumsspacklet så ja tror ju att det biter bra i skivan
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.