Allt kan stötas och blötas. Nu fick jag rådet att prima våtrumsskivorna innan jag sätter upp dem. Även baksidan, lite för säkerhets skull. Primern tätar porer och gör den vattensäkrare. Även gipset mår dåligt av rent vatten. Tyckte jag såg 95% RF som en gräns. Vid kondensation finns det 100% RF som jag tolkar som rent vatten eller i gränsen mellan de två tillstånden gas/vätskeform.

Rådet tog jag till mig som vanligt och det är en smal sak att pensla på lite vattenglas (natriumsilikat) eller vad det nu är i primern. Vattenglas är en trevlig produkt för källare. Tätar mot vatten men släpper genom fukt precis som det ska vara i en källare. Lite som Goretex. Nu blir det ju inte som man tänker sig ändå, det blir ju en hel del skruvhål men däremellan blir gipsskivan hållfast och opåverkad. Eller?
 
Hej ska det inte vara tätskikt på?
 
Bara där vatten beräknas flöda dvs vid dusch och badkar. Även där kan från grunden tillskjutande kondenserad fukt påverka skivans gips i mindre utsträckning var min rådgivares tanke.

Kanske aldrig sker men det kan inträffa nån enstaka gång. Jag har sett en gång under 35 år vatten på yttervägg i källaren. Oisolerad våttapetserad källarvägg under jord i kraftigaste vinterkyla. På den väggen kaklar vi direkt på den med gipsspackel utjämnade betongväggen hur rätt det nu är.

En stålregelvägg vid duschplatsen har en halv meter av samma utevägg. Dock kommer kondensvatten inte att nå fram till våtrumsskivan. Där kommer fukten kunna diffundera ut tillbaka ut ur betongväggen och mot duschplatsen då våtskiktet endast ska läggas på en del av väggen enligt förslag från majoriteten experter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.