Har flytspacklat hela golvet i tvättstugan med fall och lagt tätskikt (Kerasafe), nu är det dags för klinkers. Behöver jag ha primer på tätskiktet innan jag lägger klinkers?

Vad jag har förstått råder det delade meningar om detta?
 
B blazern skrev:
Har flytspacklat hela golvet i tvättstugan med fall och lagt tätskikt (Kerasafe), nu är det dags för klinkers. Behöver jag ha primer på tätskiktet innan jag lägger klinkers?

Vad jag har förstått råder det delade meningar om detta?
Vad säger tillverkaren?

Här byggt med kilot och ett annat system, kommer inte ihåg vad det heter, och då skulle inget primas.
 
Torra sugande underlag ska primas eller fuktas står det. Räknas flytspackel med tätskikt dit?
 
Tätskiktet är ju förhoppningsvis inte sugande, det skall stöta bort vatten.

Primern har som främsta uppgift att minska underlagets sugande, det täpper till porerna. Om underlaget suger åt sig vattnet i fixblandningen så avstannar den kemiska reaktionen och fixet härdar inte ordentligt i skiktet närmast underlaget, plattorna kan då lätt lossna senare.

Sedan har primer även i vissa fall en funktion att skapa en yta som fixet fäster bra på, det finns många olika sorters primer.
 
Själva folien upplever jag som lätt sugande det är ju en lite luddig yta på den.
Men jag kan aldrig tänka mig att det ska primas, har iaf jag aldrig hört talas om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.