Jag provar med och utan primer. Färgen fäster fint på putsen även utan primer. Kanske att putsen suger mer färg utan men resultatet ser ut att vara samma.

Är det viktigt med primer? Är det för att spara på färg eller är det för att färgen skall fästa bättre? Det är ju knappast så att färgen kan flaga sig och trilla av.
 
Husbygge nr 3 skrev:
Det är ju knappast så att färgen kan flaga sig och trilla av.
Jorå.

Primern brukar vara blaskigare, och därmed ha bättre inträngning i underlaget. Syftet är att stärka / binda upp materialet, samt att mätta ytan för att efterföljande täckfärg ska kunna påföras i jämna skikt.

Men det är ditt hus och din plånbok, och därmed du som bestämmer, så du får såklart skippa primern om du inte tror att det behövs.
 
  • Gilla
Husbygge nr 3
  • Laddar…
ja, jag körde med den blaskiga primern som gick väldigt fort att smälla upp. Kanske att färgen sedan fäster bättre och binder bättre, men det kortsiktiga resultatet var väldigt likt med att köra utan primer. :) ;) och det kommer knappast att påverka det långsiktiga resultatet. Men eftersom den billiga primern 1600 kr täckte hela huset som sedan svalde 10,000 kr färg så är det iallafall inte utslängda pengar. Jag rekommenderar nu också primer för att det binder torr puts till att inte äta färg. Enda anledningen är således att primern sparar färg.
 
Hur länge ska man vänta innan man lägger på primer och silicatfärg när man har lagat putsen på sprickor och lossnat puts längs ner på fasaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.