Betongvägg och golv i äldre hus med borttaget kakel och rester av gammalt klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att renovera badrum i en 50-tals tegelvilla. Har aldrig varit renoverat. Alla väggar och golv i villan är betong och därför funderar jag nu på, när vi ska kakla och klinkra i badrummet. Ska vi ha primer under? Som det är nu har det funkat utmärkt utan. Tänker att vägg och golv kan andas och torka upp men lägger vi tätskikt emellan så funkar ju inte det... Räknar inte med att få ut något på försäkring ändå eftersom vi gör det själva. Och räknar inte med att en vattenskada kan göra så stor skada eftersom allt är betong. Bifogar bild -om allt funkar där jag tagit bort gamla kaklet. Är gammalt klinkers på golvet också.
 
Primer är ju en suverän vidhäftare och gör underlaget mindre sugande samt motverkar att bubblor bildas, jag hade använt primer.

Med det sagt vill jag ändå lyfta att jag själv har putsat betong i källaren utan primer, och det sitter fantastiskt bra. Förvattna innan annars.
 
Slamma ytan och putsa medans det är vått.
 
Man får kanske skilja på primer och tätskikt. Det är två olika saker.
Primer har man för att förbättra vidhäftningen vid plattsättning. Där skall du absolut följa tillverkarens föreskrifter, tillverkaren av fix som du sätter plattorna i alltså.

Utan primer så suger underlaget för mycket vatten ur fixblandningen, så att den inte härdar ordentligt i övergången mot väggen. Det behövs vatten för den kemiska processen.

När det gäller tätskikt eller inte, så kan det vara så att du inte skall ha det på den väggen. Det skall inte vara tätskikt på väggar/golv där det finns tillskjutande fukt utifrån, som man kan misstänka att dte gör i en äldre källare. Läs reglerna hos BKR.se.

Skall du göra själv så är det inte speciellt svårt eller speciellt mycket dyrare att göra rätt. Och om du gör rätt, så gäller din försäkring även om du gjort jobbet själv (i de flesta fall).

Grundregeln för att lyckas, är att du skall följa monteringsanvisningar från tillverkarna, oavsett vilken del i badrumsprojektet det gäller. Titta även på reglerna i "säkert vatten", du behöver bara läsa 15 - 20 sidor, lätt att läsa och förstå.

Titta lite på reglernarunt elinstalation i våtrum också, så du inte redan i planeringsstadiet får duschen för nära strömbrytaren till lampor, eller ett vägguttag i otillåtet läge.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.