B
Har tänkt lägga klinker på ett källargolv. Besökte idag en stor bygghandel där jag hittade vad jag ville ha. Killen som hjälpte mig gav ett intryck av att han visste vad han talade om, men vill ändå ställa denna fråga. Han menade att fixtillverkarna och klinkertillverkarna menar att man SKA ha primer på golvet innan fix, men att det är bäst att inte ha detta. Man lägger ju ett skikt som till viss del spärrar fukt och det är ju inte bra. Om man blöter golvet ordentligt innan man lägger fixet så riskerar man inte att fixet torkar ut för tidigt. Primern ska hindra just denna uttorkning. Några synpunkter?
 
Om han jobbar med klinker borde han ju veta. Primer används mig veterligen för att få bättre vidhäftning, men det kanske kan ha en viss fuktbromsande effekt också. Hette försäljaren måhända Timell i efternamn?
 
B
Vidhäftningen menade han inte påverkades utan det var bara för att fukten skulle stanna kvar tillräckligt länge. Utan primer blir det bättre för golvet att andas helt enkelt. Tror inte det var Timell :D
 
K
Primer säkerställer vidhäftningen. Det finns diffusionsöppna. Använd en sån. Fråga heller tillverkaren av fixet vad de tycker än nån tomte på en byggmarknad. Folk på byggvaruhus har sällan tillräcklig kunskap. Dem frågar man bara om vart grejer står någonstans i just deras butik.
 
Precis, det finns primer som är diffusionsöppna, som andas som du kan använda utan problem!
 
Vidhäftningen förbättras mha primer delvis också genom att primern binder ev. löst damm, sand, skräp vid underlaget och skapar en optimal yta för fixet. Genom att primern (diffusionsöppen) är under fixet så torkar detta lika snabbt med som utan primer.
 
B
Ok, då får det bli diffusionsöppen primer. Tack allihop för era svar!
 
Primersn förbättrar vidhäftningen just genom att den bromsar fuktupptagningen i ytan under /bakom. Om man inte har primer så sugs vatten ur fixet in i den bakomliggande ytan. Då härdar inte fixet orentligt (för lite vatten) just i ytskitet mellan gipsskiva (eller vad man nu har för underlag) och fix. Därför lossnar fixet lättare, dvs. dålig vidhäftning.

Att blöta ytan innan kanske fungerar, men primer är en säkrare metod.
 
hempularen skrev:
Primersn förbättrar vidhäftningen just genom att den bromsar fuktupptagningen i ytan under /bakom. Om man inte har primer så sugs vatten ur fixet in i den bakomliggande ytan. Då härdar inte fixet orentligt (för lite vatten) just i ytskitet mellan gipsskiva (eller vad man nu har för underlag) och fix. Därför lossnar fixet lättare, dvs. dålig vidhäftning.
precis den förklaringen fick vi när kakel uppsatta utan primer på en minertiskiva började ramla av en efter en. Gjordes om.
gaia
 
  • Gilla
Handfast99
  • Laddar…
Gala:
Att plattorna började ramla av var nog inte primens fel då mineritskiva inte suger särskilt, fixet var helt enkelt för styvt blandat= plattsättaren kunde inte sitt jobb ordentligt.

Sen vad gäller trådfrågan så beror det på om golvet är målat eller inte, och om färgen sitter bra eller inte.
Sitter den inte bra så skrapa bort allt du kan med barkspade och prima sedan inte, i källarplan har man ALDRIG fuktspärr på äldre hus då garanterat kapilärkrafter kommer göra sig påminda mellan sommar och vintertid.

Använd flexfix/rotfix ock flexfog/rotfog

MvH Jawen
 
K
En diffusionsöppen primer är ingen fuktspärr.
Flexfog behövs inte om det är på betong och utan golvvärme.
 
Ska nu till att klinkra garaget, ska jag köra med primer eller inte? Yta är väl glättad, blå på sina ställen så ganska glatt yta.

Är det någon speciellt fix och fog jag bör använda? Kommer köra golvvärme där.

Mvh
 
Du ska följa tillverkarens anvisningar
 
nino skrev:
Du ska följa tillverkarens anvisningar
Ahh just ja, tack för hjälpen!
 
Primer på flytspackel innan klinkerfix?

Verkar råda lite delade meningar om det, men så här skriver Weber om sin set 610 dr (som jag har stående i källaren)

"Vid sättning på kraftigt sugande underlag primas detta med Floor 4716 Primer utspädd enligt aktuellt produktblad.
Befintlig keramik eller andra icke sugande underlag i torra utrymmen primas med Gypsum Primer.
Vid användning utomhus får underlaget ej primas med Floor 4716 Primer. Underlaget bör vid behov istället för-vattnas till lätt fuktigt, fritt vatten får
dock ej förekomma."

Nu är det flytspacklat underlag, och eftersom jag spacklade i två omgångar så primade jag mellan spacklingarna. Och min bedömning är att flytspackel INTE är sugande, så det skall alltså klara sig utan primer. Bör jag då fukta ytan istället?

Gammalt betonggolv i gammal källare, primat och flytspacklat två ggr).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.