A
Hej!

Håller på att riva en tvättstugan. Tagit bort gipsskivor och på några få tal skivor som är kvar finns såna här fläckar. Kan det vara mögel eller missfärgning? Är för ögat torrt i rummet.
 
  • Gula gipsskivor med mörka fläckar som möjligen kan vara mögel eller missfärgning i en tvättstuga under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på gipsskiva som kan vara mögel eller missfärgning, synligt under rivning av tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som svartmögel då det ser brunt nu på dina bilder. Har det varit plastmatta så är det nog en reaktion efter limmet. Det kan också vara så att det funnits ända sen skivorna monterades. Men min gissning blir från limmet om det varit plastmatta.
 
Det är definitivt mögel från fukt, men det kan vara från något gammalt så det har torkat och inte finns riks för ny. Är det under mark och yttervägg?

Jämför t.ex. bilden från Jape's "mögefri" instruktion som visar exempel på svartmögel:
Närbild på en vägg med svartmögel vid sidan av tapet och byggmaterial, indikation på fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
anders07 anders07 skrev:
Det är definitivt mögel från fukt, men det kan vara från något gammalt så det har torkat och inte finns riks för ny. Är det under mark och yttervägg?

Jämför t.ex. bilden från Jape's "mögefri" instruktion som visar exempel på svartmögel:
[bild]
Det är pappret på gips som möglar snabbt när det blir fuktigt. Är det mycket fukt blir gipsen också porös. Jag kanske är färgblind men jag tycker det ser brunt ut. När gips blir blött och det är lite instängt blir det nästan alltid svartmögel. Svarta prickar precis som jag tycker mig se på bilden från Japes Mögelfri.
Men Harbin kommit så här långt så byt ut gipsen så slipper ni fundera. Går nog snabbare än att föröka tvätta bort prickarna
 
Mönster och form på fläckarna är typiskt för svartmögel. Ibland ser det brunt ut, speciellt om man dragit bort tex isolering eller tapet som en del av möglet fastnar i.
 
anders07 anders07 skrev:
Mönster och form på fläckarna är typiskt för svartmögel. Ibland ser det brunt ut, speciellt om man dragit bort tex isolering eller tapet som en del av möglet fastnar i.
Någon form av organisk tillväxt är det absolut. Ibland är gipsskivorna redan påverkade efter lagring på arbetsplatsen. Sen smäller man upp dom och amplicerar ett tätt ytskikt. Då tvingas det torka inåt.
Personligen skulle jag dock inte vara ett dugg orolig om allt är torrt och det inte luktar/luktade när man tog bort det som satt på väggarna. Hade det varit en pågående fuktskada så skulle näsan fått sig en käftsmäll när man tog bort tätskiktet.
 
A
Hej!

De har varit och tittat från sanering/mögelfirma. Det är bara en missfärgning, ej mögel
 
Du ser. Då är det troligen från limmet som jag skrev. Inte lätt att se på bild.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.