Hej
Thermia duo som producerar överflöd av värme. vi har 25 grader inne just nu.

Har öppnat frontluckan och hör en eller flera komponenter som låter annorlunda.
En pressostat (eller är det en växelventil ?) klickar i hög takt.

har stängt av pumpen. Ej drift
Samt brutit strömmen. men är samma missljud

vad kan jag felsöka själv ?
Nått filter ?
 
Redigerat:
A Awes78 skrev:
Hej
Thermia duo som producerar överflöd av värme. vi har 25 grader inne just nu.

Har öppnat frontluckan och hör en eller flera komponenter som låter annorlunda.
En pressostat klickar i hög takt.

har stängt av pumpen. Ej drift
Samt brutit strömmen. men är samma missljud

vad kan jag felsöka själv ?
Nått filter ?
 
  • Närbild på en elektronikkomponents etikett med tekniska specifikationer och certifieringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Video
 
B
Låter som växelventilen, den du fotat. Värmepumpen tror förmodligen att den producerar varmvatten, men all värme åker in i radiatorerna. Så den når aldrig sitt börvärde (temp XX C i vvb), utan bara fortsätter mosa på värme.

Vet inte om det är något man kan reparera eller byter, jag hade nog bara bytt ut växelventilen.

https://jsenergi.com/ har mycket reservdelar. Inte så billiga, men bra sortiment upplever jag det som.

Det brukar gå att ställa dem manuellt, i väntan på reservdel.
 
Dra ut sprinten och lossa ställdonet så kommer du åt nyckeltaget. smörj lite med fett eller liknande så får du hoppas på att den bara har hängt sig.annars kostar dom inte mycket om den har gett upp.
 
Gör som dom säger ,lossa motorn och se hur det ser ut med ventilen , känn med handen på motorn, om den klickar så har nog växellådan i den havererat , det är plastdrev i den.
 
Enl "mina" reparatörer så går dom där aldrig sönder...
Jag är skeptisk till det, jag har väldigt varmt varmvatten och tempen på vv sjunker snabbt utan uttag och pumpen går hela tiden
 
Sjunker tempen på VV så kan det bero på att växelventilen inte stänger mot VV som den ska och pytsar ut lite till värmen
 
Tack för alla svar och tips, underbart.

jag har pratat med han som installerade värmepumpen. Och han skulle försöka komma förbi och byta ventil och motor idag om den fanns på hyllan.

jag har ”ruckat” lite på den utan att lossa motorn. Och då såg jag hur den röda indikatorn ändrade läge. Alltså rörde sig ventilen.
Så nu har den producerat färdigt varmvattnet och inget behov av värme än.
Får se vad som händer när det finns behov av värme igen. Om det funkar.
Man kan se rostvatten under motorn så lär vara här problemet ligger. hoppas inte resten av systemet också är fullt med skit.

Vårt vatten har en tendens att sätta igen ledningarna.
 
Via servicemenyn manuell körde vi växelventil men den reagera inte.
Bytte motorn och testa, det funka.
Så nu är det uppstartat igen och verkar funka.

ska byta ventilen senare, då en med rätt gänga måste beställas.
Den rörde sig fint men läcker lite.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B
Skönt att det är på väg att lösa sig. Är det mycket rost i vattnet kanske det är läge att skaffa ett magnetitfilter för systemet också.

(Men läcker det lite vatten, så rostar det gärna lokalt, är ju inte direkt så att de tillverkar allt av rostfritt stål).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.