Hej,

Började kännas småkallt i huset vilket fick sin förklaring i att bergvärmen stanna (IVT Greenline 4).

Varnar Pressostat hög och cirkulationspumpen för slingan kopplad mot element känns mycket varm (kan röra men inte hålla i den utan att bränna mig). Provade att stänga av tills den svalnat och slå på med lägre effekt men samma fel uppstod igen och pumpen känns het. Tycker den känts aningen varm tidigare så jag undrar om den inte är slut. Den pump som tar hand om slingan ner i berget är sval. Känns det rimligt att det är pumpen som gett upp, eller bör jag kolla av något mer?

Anläggningen har uppnåt bästföredatum men skulle gärna få den att snurra ett tag till.

Pumpen är monterad med ballofixer i båda anslutningarna och sladden ansluten med skruvplint så det bör vara relativt enkelt att byta själv om man känner sig hyffsat händig?

Just nu sitter en Wilo 25RS/4-3 (130mm) med 30/46/65w där den varit inställd på maxläget 65w.

Kan jag i så fall ersätta det med en 25RS/6-3 med lägen 46/67/93w och ställa den på mittenläget eller finns för stora skillnader mellan flödena?

6-3 finns det gott om begagnade men hittar inga 4-3.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Snabba svaret är JA.
Du kan byta till vilken pump som helst som passar på anslutningarna, det behöver inte vara en Wilo.
Själv bytte jag till Grundfos när min Wilo skar ihop (det var vad som fanns på Hornbach) , men skulle lika gärna kunnat byta till nåt billigt från Biltema.
Nya pumpar är ofta betydligt energisnålare än gamla så fokusera mer på vilket flöde du behöver än vilken effekt gamla pumpen drog.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Finns på biltema om du vill ha en billig ca 1300 kr, men beställer man original kostar de oftast inte mycket mer, köper du pumpar via en grossist är de oftast dubbla priset mot original.
Förmodligen pumpen som är trasig, och eventuellt igensatta slangar, har du känt på slangarna? är de hårda, är det bara ta lös och bryta och bända och spola ur, eller beställa nya.
 
Tack för snabba svar, då ska jag googla lite kring flöde på nuvarande pump och försöker hitta motsvarande.

Den är inte ansluten med slangar utan direkt i kopparrör, så det är svårt att veta om det är någon skit i. Det gör även att jag måste ha samma mått mellan anslutningarna, så det begränsar valet en del. När jag monterade bort ett element i somras var vattnet helt svart men inga större partiklar i.

Är det värt att spola rent hela systemet och dra i nytt vatten när jag ändå håller på? Har golvbrunn precis vid pumpen som är lägsta punkt i systemet.

Mitt system är tvådelat där elpanna och varmvattenberedare är förlagt i en separat panna, jag har skruvat upp effekten på den så att den helt tar över från bergvärmen. Det finns även en förbikoppling förbi bergvärmepupen så att det fortfarande är flöde om den står still så vi fryser inte ihjäl men kalkkylen för att leta billig pump och beställa kan ätas upp av elpriset.
 
Lite återkoppling på min egen tråd om någon annan söker på samma ämne.

Bytte till en pump med lite högre kapacitet (25RS/6-3) och ställde den på mellanläget.

Min pump var riktigt gammal och vid bytet gick båda unionskopplingarna med avstängning sönder. En fastnade i öppet läge (vågade inte ta i för mycket) och en började läcka ur vredet till avstängning. Fick löda ihop den som läckte bara för att kunna montera temporärt och slå på värmen igen tills nya kopplingar levererades.

Nu har jag bytt till nya kopplingar men pga att det hamnade luft i systemet så hade jag först samma symptom men då inte pga att pumpen stod still utan att luft i systemet. Fick lufta genom pumpens skruv och så fort vatten steg upp till pumpen så rensades resten av luften upp i radiatorerna som är enklare att lufta.

Nu har pumpen snurrat i 5 dagar utan problem och fortfarande under 1000kr för 2 nya kopplingar och pump. Så det löste sig men när man väl lärt sig hur man gör inser man hur mycket enklare man kunde gjort det :)
 
G g.kraft skrev:
Lite återkoppling på min egen tråd om någon annan söker på samma ämne.

Bytte till en pump med lite högre kapacitet (25RS/6-3) och ställde den på mellanläget.

Min pump var riktigt gammal och vid bytet gick båda unionskopplingarna med avstängning sönder. En fastnade i öppet läge (vågade inte ta i för mycket) och en började läcka ur vredet till avstängning. Fick löda ihop den som läckte bara för att kunna montera temporärt och slå på värmen igen tills nya kopplingar levererades.

Nu har jag bytt till nya kopplingar men pga att det hamnade luft i systemet så hade jag först samma symptom men då inte pga att pumpen stod still utan att luft i systemet. Fick lufta genom pumpens skruv och så fort vatten steg upp till pumpen så rensades resten av luften upp i radiatorerna som är enklare att lufta.

Nu har pumpen snurrat i 5 dagar utan problem och fortfarande under 1000kr för 2 nya kopplingar och pump. Så det löste sig men när man väl lärt sig hur man gör inser man hur mycket enklare man kunde gjort det :)
Har lite av samma problem med en äldre IVT anläggning.
Dock låter det inte som du har det problemet att det skulle vara cirkulationspumpen?

Jag har forskat mycket i detta nu eftersom jag får också larmet om "pressostat hög" när den producerar och skiftar över till husvärme anläggningen. Vid vv fungerar den bra.
Upptäckte att växelventilen inte hängde med. Det gör att vv skickas ut i elementen istället och du får den värmen du beskriver i elementen. Det var mina symtom också nämligen. Det blev så in i helvetes varmt i elementen helt plötsligt vid plusgrader och blev inte klok på det. varmt som tusan här hemma..

Jag hoppas ju givetvis att du fick ordning på det med cirkulationspumpen. En åtgärd kan ju vara att ha mer tryck så det växlar lättare..
Vh
 
J Johanna_1986 skrev:
Har lite av samma problem med en äldre IVT anläggning.
Dock låter det inte som du har det problemet att det skulle vara cirkulationspumpen?

Jag har forskat mycket i detta nu eftersom jag får också larmet om "pressostat hög" när den producerar och skiftar över till husvärme anläggningen. Vid vv fungerar den bra.
Upptäckte att växelventilen inte hängde med. Det gör att vv skickas ut i elementen istället och du får den värmen du beskriver i elementen. Det var mina symtom också nämligen. Det blev så in i helvetes varmt i elementen helt plötsligt vid plusgrader och blev inte klok på det. varmt som tusan här hemma..

Jag hoppas ju givetvis att du fick ordning på det med cirkulationspumpen. En åtgärd kan ju vara att ha mer tryck så det växlar lättare..
Vh
Ja min har snurrat på sen byte av pump. Min är dessutom väldigt gammal och saknar vvb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.