Hej

Lite frågor:

De nya presskopplingarna som pressas med tänger, är de lika tillförlitliga som hårdlödning?

Är det hårda kopparrör som gäller för presskopplingarna?

Är det någon som har erfarenhet av dessa kopplingar och kan dela med sig?
 
Antar att du menar de kopplingar (typ LK, MA , Viega mfl) med O-ring.  Ja de är bra, jag använder dessa kopplingar ganska ofta ca 2-3 ggr i veckan. Fördelen är att du får lägga dessa kopplingar dolt vilket man inte får göra med en hårdlödning. Man kan använda kopplingarna på vanliga halvhårda rör. OBS man får inte använda stödhylsa.
LK garanterar att kopplingarna håller för 11 bar (installerade nyligen en tryckstegringsanläggning med tillhörande pumpar med just presskopplingar så jag var tvungen att ringa till LK och höra mig för och de garanterade som sagt 11 bar vilket är bra).

Min personliga åsikt är dock att hårdlödningar är bättre men det förutsätter att man utfört den på rätt sätt,(framförallt  är de mkt billigare). Med pressen är det omöjligt att misslyckas.
 
Varför får man inte använda stödhylsa? ???
 
Ridgid: Tror VVS-are på att dessa o-ringsförsedda kopplingar kommer hålla "för evigt". I de applikationer jag stött på O-ringar så har de hållit i sisådär 20 år - max.

Tiden får utvisa om de håller, men spontant känns ju en lödd koppling som något beständigt, medans en O-ringskoppling som en lösning man får vara beredd på lite underhåll - läs utbyte. Man blir ju lite orolig när dessa kopplingar får finnas i dolda montage.

I mitt hus kommer presskopplingar inte in - fast det beror ju även på den höga investeringströskel i form av pressverktyget som kostar flera tusenlappar.

 
Vissa rörkrökare verkar sky dessa som pesten. Antagligen har det gått åt skogen någon gång och sedan har man klassat kopplingen som oanvändbar.

Hade jag en klämtång skulle jag använda dessa överallt utom vid dold förläggning (för där blir det inte några skarvar alls). Det går fort och man slipper riskera att tutta på huset - vad mer kan man begära.
 
Jag har hört samma från en annan VVS:are. Han tyckte att kopplingarna var OK, dock så hade de "bäst-före-datum" när de låg i bilen (gummit torkade).

Han sa att det säkerligen kommer att bli läckage om en 20-30 år. Han skulle inte ta in presskoppling i sitt eget hus, endast hårdlött eller vanliga "skruvade kopplingar".

 
wertok skrev:
Varför får man inte använda stödhylsa?  ???
Pressbacken pressar med ett förbestämt "tryck" om man stoppar dit en stödhylsa så blir det mer motstånd för pressverktyget och pressningen blir inte korrekt.
 
AndreasK skrev:
Jag har hört samma från en annan VVS:are. Han tyckte att kopplingarna var OK, dock så hade de "bäst-före-datum" när de låg i bilen (gummit torkade).

Han sa att det säkerligen kommer att bli läckage om en 20-30 år. Han skulle inte ta in presskoppling i sitt eget hus, endast hårdlött eller vanliga "skruvade kopplingar".

Nu har inte jag presskopplingar i mitt hus, utan bara kopplingar...
Dessa kopplingar är en hylsa som inuti innehar två spår, ett i vardera ända. I dessa spår är det O-ringar. kopplingarna är påträdda på rören det enda som pressar är själv O-ringen som när den har rätt dimension har lite mindre inre diameter än själva rörets ytterdiameter, samma historia mot själva hylsans spår. Hylsorna sitter med en liten skruv som spääner mot röret för att hylsan inte skall vandra iväg.

Nu 30 år efter de sattes dit så håller de tätt även om O-ringen mer liknar bakelit. Men lossnar man lite på den skruven som håller hylsan på plats så börjar det läka, trots att det inte kan innebära mer än att hylsan flyttar på sig mer än några få mikrometer. Detta till rak motsats att det faktiskt är tätt vintertid då värmen i rören kan variera från 15->60gr och rören torde röra på sig litegrann.

Trots att alltså O-ringen är som bakelit så funkar de än, till skillnad mot elemtens "bakelit"ringar som inte funkade när vi flyttade hit och inbillade att vi skulle ha varma element.

Observera att detta gäller elementledningar med max 1.5bar.

Så för att göra en lång historia kort, så tror inte jag på O-ringar i (varma)kranvattenledningars höga tryck under en lika lång tid.
 
Om presskopplingarna håller i 20-30år ?.
Det är nog ingen som vet. Hursomhelst så blir dom vanligare och vanligare. Jag är lite kluven, pressen har många fördelar, bla så går det fort att jobba med den, man vet hur mkt varje böj, t-rör mm bygger, bara o mäta rörbitar och kapa och trycka ihop allt, ser det bra ut så är det bara att pressa ihop allt. En stor fördel med pressen är att den går att använda även när det rinner lite vatten i rören, då är det nästan omöjligt att löda.

Desutom så slipper man släppa omkring på gastuberna :p.

 
Tyska MA-Press har funnits och använts i Tyskland i över 20 år och det enda problemet var att man använde o-ringar utan stukningar i början. Det innebar att en koppling man missat att klämma kunde hålla tätt tills den rörde på sig. Numera är o-ringarna stukade. De ser "klämda" eller skadade ut. Detta för att läcka direkt om man slår vattentrycket och man har missat klämingen.

Svenska rörläggare är jäkligt duktiga, man ack så konserativa. Likadant med PEX rör-i-rör, det skall krånglas med Prisol istället.
Vissa saker som lin med gängpasta är dock "gammal goding" som inte har fått någon bättre efterföljare.
 
Iofs så finns det ju gummipackningar i många fler kopplingstyper som funnits i "eviga tider", det sitter en packning i de flesta halvkopplingar som man använder för att ansluta blandare till rören.
 
Vi använde presskopplingar när vi drog elementrören
under huset "ståhöjd 40 cm"
Väldigt praktiskt iallafall sen får väl tiden utvisa resten.
Helst så slipper jag krypa runt där igen. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.