Hej forumet, undrar om någon har koll på ev. presskopplingar för 40 år gamla stålrör till värmen?
Ska koppla in en golvärmefördelare till systemet som idag använder radiatorer. Har en pressmaskin med käftar för V-press men vet inte om detta går. Har använt klämringskoppling med plastring från Vatette tidigare men pressar hellre om möjligt.
 
hur ser dessa ut då ? Nå bilder ?
 
Till gamla tjockväggiga stålrör (typiskt blå alt gröna) finns vad jag vet inget godkänt system för presskoppling. Rätta mig gärna om jag har fel.

Principiellt känns det som det inte ska kunna fungera givet att en presskoppling normalt deformerar det instuckna röret en aning vid pressmomentet. i fallet av stålrör har du så grovt underliggande material så du aldrig kan få till den deformeringen och mao kan du inte då den mekaniska sammankopplingen mellan koppling och rörbit.

Den officiella vägen om man inte har en rörgängs tillgängligt är väl en vsh blå, en Vatette röd alt en unifix stålrörskoppling.

Någon där ute har säkert fått tätt på en 22mm presskoppling över en 21,3mm stålrör men officiellt njae…..
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jupp, viega kör vi på jobbet. Funkar skitbra. Dock inte godkänd för galv utan bara stålrör för värme(y)
Vattenrör med blå kranventil mot vit takbakgrund, installationsdetaljer synliga, vägg och tak möter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrör med blå kranventil mot vit takbakgrund, installationsdetaljer synliga, vägg och tak möter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två kopparledningar med mässingskopplingar och isolering, väggmonterade, möjlig brandskada på isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.