Snabb fråga till er som har koll på pressverktyg för PEX rör.
Passar alla backar till alla verktyg eller är det märkesspecifikt?
Sambons kusin skulle hjälpa oss med lite rördragning efter en renovering i badrummet som ska nästa vecka. Han har tillgång till själva vektyget men just pressback för vår dimension 12mm hade han inte så jag tänkte jag skulle köpa bara en sån pressback.
Men frågan är alltså om det funkar med vilket märke som helst eller om det just måste vara samma märke som hans verktyg.
 
Liten ändring. Det verkar som själva pressbackarna kallas verktyg. Då är min fråga om alla verktyg passar till alla märken av pressmaskin/tång? Hoppas ni förstår.. :)
 
Det verkar finnas olika modeller bl a Typ M, V på backarna beroende på vad man har för rör/slang. Nån som kan förklara vad det är för skillnad på de olika typerna? Jag har som sagt 12mm PEX slang av märket LK (tror jag)
 
Hej

Kvarstår frågan?
Iaf. LK PEX har en back som kallas TH. 12 visste jag inte att LK hade i sitt system. 16 däremot.
Uponor Pex har en modell som heter U

V & M är två olika pressbackar för koppar och elförzinkat som inte är kompatibla, men väldigt snarlika.

V är nog den vanligaste i sverige idag pga att LK valt den, och för att grosissterna marknadsför den mer.
Det finns fler billiga delar i V systemet, M anses ofta hålla lite högre kvalite pga att vissa av highend tillverkare valt den.
 
Dock ser ju inte kopplingarna lika ut för V och M. På V back pressar man på båda sidorna om packningen medan på M så pressas endast enda sidan.

Personligen då känns V backen som en bättre lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.