Finns de någon här i Göteborgsområdet som kan pressa ut och in ett hjullager ur en spindel som jag tar med mig till dig? Kommer med en avmonterad spindel dvs!
Jag har en V70 som behöver byta men höll på att ramla baklänges när jag insåg hur dyrt de var :/
Betalar såklart!
 
Finns en del olika hjullager på v70 så det är nog bra med årsmodell. Antar att det är de nyare kompaktlagren du menar dock för de måste man ha rätt verktyg till.
 
Årsmodell 2009. Sitter presspassat inne i hjulspindeln.

Hittade en bild:
Hjullager för årsmodell 2009 med presspassning för hjulspindel och en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jo men då är det kompaktlager. Då måste man förutom en press ha pressverktygen till de lagren. Man kan inte bara pressa i dem då riskerar man att förstöra dem.
Har inte själv de verktygen men då jag åtgärdat dylika har jag köpt komplett spindel på skroten. Jönköpings Bildemo har hur mycket sånt som helst från bilar som gått ingenting. Då kan man byta själv utan problem.
 
Okej så du bytte hela spindeln menar du med lager isatt redan?
Beställa på nätet då?
 
Ja köper man begagnad spindel så ingår såklart lager. Den senaste jag köpte till en V50 hade gått 12 mil.........Man får dock hålla koll på skillnader så det blir rätt. Ibland skiljer det nåt på chassinummer.
Kolla på Bildelsbasen och sortera så du får endast de jag nämnde.
 
jag gjorde det nu, jag fann en som rullat ca 13000 mil, matchat mot mitt regnummer. Verkar se ut att passa? Min är dock atutomat och denna bilen är manuell. 390kr?
 
optimum
Tips


Finns massor med bra tips på Youtube
 
Såg den med men saknar verktygen! Därav frågan
 
Skulle ju inte köpa beg med så många mil......då blir det ju ingen större vits. Du kan skicka regnr i pm så kan jag kolla så du får rätt. Vilken sida?
 
Frugan kör 400mil om året så håller de 3 år är de ok
 
R Rolle85 skrev:
jag gjorde det nu, jag fann en som rullat ca 13000 mil, matchat mot mitt regnummer. Verkar se ut att passa? Min är dock atutomat och denna bilen är manuell. 390kr?
Kostar 420:- nytt.
Är det verkligen värt att pressa själv eller köpa begagnat:thinking: Skärmdump av RIDEX hjullager för Volvo V70, pris 418,46 kr, inkluderar lager och produktdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Biltema har en sats för att pressa hjullager till V70II
 
Fast 420kr inkluderar ju knappast jobbet iallafall........Dessutom är livslängden alltid tveksam på skitlager. En del går i flera år och en del en vecka..........Vilket man får vet man först efteråt,
 
Har haft vänner med billiga lager, håller ca 6 månader.
Kostnaden ligger inte i hjullagret utan jobbet att demontera spindeln, pressa ur lager, pressa i lager. Detta kräver lagerverktyg för demontering för 1000kr och sen verkstadspress för 2000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.