Jag tittar på ett hus som har en del svartbygge på tomten. Svartbyggena är äldre än 10 år och därmed preskriberade som jag förstår det. Ingen sanktion eller tvångnom rivning kan åläggas däremot kan det hållas mot en vid ev framtida bygglov.

så till frågan. En del av bygget (pooldäck) går mot kommunal mark och slickar gränsen. Även mot grannnen. När drt gäller preskription på 10 år. Gäller det även om man lagt sig för nära granne eller kommunal mark? Dvs att de inte kan klaga efter 10 år. Eller gäller något annat regelverk då (t ex att det inte preskriberas).
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Hur högt är däcket, alla däck kräver inte bygglov. Lyssna med kommunen om ni är osäkra.
 
  • Gilla
Rolf F och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, preskriptionen gäller alla åtgärder där kommunens byggnadsnämnd kan ställa ut byggsanktionsavgift (preskriberas efter 5 år från åtgärdens påbörjande) eller föreläggande (preskriberas 10 år efter påbörjande av åtgärden). Det finns ett undantag - att ta en bostad i bruk för annat ändamål - den åtgärden preskriberas aldrig. Byggnadens lagliga användning förblir bostad för evig tid.

Så det är alltså inte själva byggnadsverken som är svartbyggen (substantivet), utan det är åtgärden (handlingen) som är svartbyggda (verbet) och som kan sanktioneras via PBL inom 5/10 år.
 
  • Gilla
Dalastuga och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur högt är däcket, alla däck kräver inte bygglov. Lyssna med kommunen om ni är osäkra.
Är utrymmet under däcket lägre än 120 cm till mark och det rör sig om ett trall så lär det inte kräva bygglov.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, preskriptionen gäller alla åtgärder där kommunens byggnadsnämnd kan ställa ut byggsanktionsavgift (preskriberas efter 5 år från åtgärdens påbörjande) eller föreläggande (preskriberas 10 år efter påbörjande av åtgärden). Det finns ett undantag - att ta en bostad i bruk för annat ändamål - den åtgärden preskriberas aldrig. Byggnadens lagliga användning förblir bostad för evig tid.

Så det är alltså inte själva byggnadsverken som är svartbyggen (substantivet), utan det är åtgärden (handlingen) som är svartbyggda (verbet) och som kan sanktioneras via PBL inom 5/10 år.

Tack, du verkar ha bra koll på läget. Är att söka bygglov i efterhand för de här existerande byggnationerna förenat med några risker? Eller är den enda risken att man inte får bygglov och så är läget detsamma som innan man sökte bygglovett?
 
  • Gilla
nasuf
  • Laddar…
Claes Sörmland
A aan02014 skrev:
Tack, du verkar ha bra koll på läget. Är att söka bygglov i efterhand för de här existerande byggnationerna förenat med några risker? Eller är den enda risken att man inte får bygglov och så är läget detsamma som innan man sökte bygglovett?
Det där med att söka bygglov i efterhand för en preskriberad åtgärd är utöver min kunskapsnivå. Egentligen fyller det ju ingen funktion eftersom resultatet av åtgärden tolereras av samhället efter 10 års preskriptionstid.

I grund och botten har jag aldrig hittat något bra lagstöd för att söka bygglov i efterhand för redan utförda åtgärder i PBLs lagtext. Samtidigt är det ju standardförfarande vid tillsyn men vad den juridiska grunden är förstår jag inte. Det kanske bara en pragmatiskt tradition som har utvecklats utan egentligt lagstöd? Eller min okunskap?

Det finns en möjlighet att undgå byggsanktionsavgift genom att man rättar i 11 kap. PBL men det syftar ju på att återställa det man har åtgärdat snarare än att söka bygglov i efterhand:

Svensk text om byggsanktionsavgift och rättelseprocess i samband med tillsynsmyndighetens överläggning. (20 ord)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A aan02014 skrev:
Tack, du verkar ha bra koll på läget. Är att söka bygglov i efterhand för de här existerande byggnationerna förenat med några risker? Eller är den enda risken att man inte får bygglov och så är läget detsamma som innan man sökte bygglovett?
Om du söker och får avslag är ju risken större att kommunen är uppmärksam om du söker bygglov för något senare och då ger avslag. Hur mycket större den risken är kan man inte veta! Är det inom strandskydd finns ingen preskriptionstid så där är läget annorlunda!
 
  • Gilla
nettanriddaren
  • Laddar…
Man skall kanske tillägga att om det gäller svartbygge inom strandskyddsområde så preskriperas det aldrig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, preskriptionen gäller alla åtgärder där kommunens byggnadsnämnd kan ställa ut byggsanktionsavgift (preskriberas efter 5 år från åtgärdens påbörjande) eller föreläggande (preskriberas 10 år efter påbörjande av åtgärden). Det finns ett undantag - att ta en bostad i bruk för annat ändamål - den åtgärden preskriberas aldrig. Byggnadens lagliga användning förblir bostad för evig tid.

Så det är alltså inte själva byggnadsverken som är svartbyggen (substantivet), utan det är åtgärden (handlingen) som är svartbyggda (verbet) och som kan sanktioneras via PBL inom 5/10 år.
Vad är skillnaden på byggnadssanktion och föreläggande? Är det tex byggt en byggnad vs gjort markarbete?
 
  • Gilla
Mcfluffy
  • Laddar…
En byggsanktion är väl (tror jag) att man åker på en straffavgift. Ex. för att man svartbyggt. Ett föreläggande kan gälla att man måste återställa, eller ex. bygga klart. Föreläggandet kan kombineras med vite, om man inte uppfyller föreläggandet före ett visst datum så får man betala ett vitesbelopp på ex. 200 000. Sedan förnyas vitet, man får ytterligare kanske 3 månader på sig att riva, annars ytterligare 200 000 osv.

Men sanktionen är rena böter, och tas ut en gång. Men svartbygget är ändå inte godkänt. Man måste söka bygglov i efterhand, eller återställa.
 
H hempularen skrev:
En byggsanktion är väl (tror jag) att man åker på en straffavgift. Ex. för att man svartbyggt. Ett föreläggande kan gälla att man måste återställa, eller ex. bygga klart. Föreläggandet kan kombineras med vite, om man inte uppfyller föreläggandet före ett visst datum så får man betala ett vitesbelopp på ex. 200 000. Sedan förnyas vitet, man får ytterligare kanske 3 månader på sig att riva, annars ytterligare 200 000 osv.

Men sanktionen är rena böter, och tas ut en gång. Men svartbygget är ändå inte godkänt. Man måste söka bygglov i efterhand, eller återställa.
Hmm. Men hur funkar det i praktiken? Om du har ett 6 år gammalt svartbygge så kan du inte få böter, men du kan få ett föreläggande? Eller är preskriptionstiden från det att sanktionen ställdes? Men då är det väl inkasso?
 
  • Gilla
Goalit
  • Laddar…
A aan02014 skrev:
Jag tittar på ett hus som har en del svartbygge på tomten. Svartbyggena är äldre än 10 år och därmed preskriberade som jag förstår det. Ingen sanktion eller tvångnom rivning kan åläggas däremot kan det hållas mot en vid ev framtida bygglov.

så till frågan. En del av bygget (pooldäck) går mot kommunal mark och slickar gränsen. Även mot grannnen. När drt gäller preskription på 10 år. Gäller det även om man lagt sig för nära granne eller kommunal mark? Dvs att de inte kan klaga efter 10 år. Eller gäller något annat regelverk då (t ex att det inte preskriberas).
A aan02014 skrev:
Jag tittar på ett hus som har en del svartbygge på tomten. Svartbyggena är äldre än 10 år och därmed preskriberade som jag förstår det. Ingen sanktion eller tvångnom rivning kan åläggas däremot kan det hållas mot en vid ev framtida bygglov.

så till frågan. En del av bygget (pooldäck) går mot kommunal mark och slickar gränsen. Även mot grannnen. När drt gäller preskription på 10 år. Gäller det även om man lagt sig för nära granne eller kommunal mark? Dvs att de inte kan klaga efter 10 år. Eller gäller något annat regelverk då (t ex att det inte preskriberas).

Ja men varför säger jag då? Varför måste du göra livet så jobbigt du kan för din granne. Varför är du så jävla liten?
 
  • Wow
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A Abyaby skrev:
Ja men varför säger jag då? Varför måste du göra livet så jobbigt du kan för din granne. Varför är du så jävla liten?
Läs en gång till?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Ja men varför säger jag då? Varför måste du göra livet så jobbigt du kan för din granne. Varför är du så jävla liten?
Hetsa inte upp dig i onödan. Jag är en spekulant på ett hus. Inte en granne

Min erfarenhet av att titta på hus är att svartbygge är relativt vanligt. Ett takfönster här, en asfalterad upp fart där osv. Varför är inte folk mer noggranna med sånt…. Är alla bara ignoranta eller är det medvetet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A aan02014 skrev:
Hetsa inte upp dig i onödan. Jag är en spekulant på ett hus. Inte en granne

Min erfarenhet av att titta på hus är att svartbygge är relativt vanligt. Ett takfönster här, en asfalterad upp fart där osv. Varför är inte folk mer noggranna med sånt…. Är alla bara ignoranta eller är det medvetet.
OK jag förstår att ja missuppfattat det hela. men vad jag inte förstår är att du tycker att folk är konstiga som inte ber om bygglov. Man får inga bygglov utanför boxen. Boxen är 12 kvm altandäck, friggebod från Bauhaus, staket från Byggmax…
Om man mot all förmodan skulle tänka utanför boxen och skapa något unikt, vackert och något som anses som värdefullt av kommande köpare så måste man bygga det svart.
Fattar du inte det? Välkommen in i verkligheten där begränsningar hyllas och mervärdesskapande ses med avundsjuka av alla som inte vågar och av myndigheter som något fult.
Välkommen till landet som gör allt för att kväva nytänkande och idésprutande.
 
  • Gilla
Peribe4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.