Vi har ett uthus äldre än 10 år som delvis ligger på prickmark. Finns det risk att behöva riva eller flytta detta om vi söker bygglov för projekt på huvudbyggnaden?
Uthuset har bygglov men är felplacerat. Området har detaljplan.
 
"Om det gått mer än 10 år efter att till exempel ett hus byggts utan bygglov får byggsanktionsavgift inte tas ut och bygg- och miljönämnden kan inte heller kräva att bygget rivs. Det faktum att preskriptionstiden är uppnådd gör inte att den olovliga åtgärden blir lovlig, utan bygg- och miljönämnden är enbart förhindrad att besluta om vissa påföljder."
 
O
Det gäller dock att kunna bevisa att byggnaden stått där i mer än 10år
 
Det är alltså omvänd bevisbörda, man själv ska bevisa sin "oskuld" istället för att myndigheten ska bevisa att den stått kortare än tio år?
Men jag antar å andra sidan att det idag finns tillgång till historiska satellitbilder/flygfoton som skingrar tvivel ganska snabbt.
 
mickekn skrev:
Det är alltså omvänd bevisbörda, man själv ska bevisa sin "oskuld" istället för att myndigheten ska bevisa att den stått kortare än tio år?
Men jag antar å andra sidan att det idag finns tillgång till historiska satellitbilder/flygfoton som skingrar tvivel ganska snabbt.
Dom uppdateras långt ifrån årligen.
 
mickekn skrev:
Det är alltså omvänd bevisbörda, man själv ska bevisa sin "oskuld" istället för att myndigheten ska bevisa att den stått kortare än tio år?
Men jag antar å andra sidan att det idag finns tillgång till historiska satellitbilder/flygfoton som skingrar tvivel ganska snabbt.
Jag skulle påstå att det är en fullt normal bevisbörda. Det finns en byggnad som saknar bygglov. Fastighetsägaren påstår att den stått där mer än tio år. Fastighetsägaren har bevisbördan för sitt eget påstående.
 
Ja det låter ju rimligt.
 
Nja. Bara såtillvida att det svartbyggda skall tashänsyn till. Om du ex vill göra en utbyggnad så skall ytan på det svartbyggda räknas in. Eller om du vill få en mindre avvikelse från det. Plan så har du redan en stor avvikelse, så det skall inte gå.
 
Mycket bra klargöranden, tack hempularen och harry73!
 
harry73
Hittade en text till, denna gång är det boverket:

http://www.boverket.se/contentassets/6f43b1f22e3e4c2cb4f2671bfd7b06f7/stomme-till-tillsynsplan.pdf

Preskriptionstiden för rättelseförelägganden vid olovligt byggande är 10 år och
efter det är det för sent att besluta om exempelvis rivning av det olovligt byggda.
Tioårsregel gäller dock inte när man ändrat en bostadslägenhet till väsentligt
annat ändamål, till exempel kontor eller hantverk. Det är kommunen som har
bevisbördan vid ingripanden. Kommunen kan inte ta ut byggsanktionsavgiften om
byggnadsnämnden inte låtit den som byggt olovligt, fått möjlighet att yttrande sig
inom fem år efter överträdelsen. För andra typer av förelägganden finns däremot
ingen preskriptionstid. Om det bedöms möjligt att bevilja lov i efterhand för en
olovlig åtgärd, ska kommunen driva ärendet genom lovföreläggande.
 
Man skall dock komma ihåg att det finns fler lagar som styr byggande. Om ditt svartbygge bryter mot strandskyddet, så finns ingen preskription.
 
huggan skrev:
Dom uppdateras långt ifrån årligen.
Vart annat år i en stor del av landet , TS verkar bo i den del där det sker vart annat år . Hur länge det varit så skall jag låta vara osagt.

http://www.lantmateriet.se/globalas...aner_utfall/flygfotoplan_intervall_130305.pdf

Möjligt att bilderna var sämre förr. För c 8 år sedan dök en lantmätare upp på min tomt och tog måtten på förrådet. Det hade dykt upp på flygfoto, men hade då redan stått där i c 25 år. Rätt omgående dök förrådet upp på Eniros kartor.
 
Det är inte bara lantmäteriet som flygfotar -många kommuner flyger själva också med varierande frekvens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.