Jag har en komplementbyggnad på ca 60kvm. 1 delen har varit sovrum. 2 delen har varit förråd. 3 delen garage.

Jag vill bygga om hela byggnaden till 2 bostäder. Vet dem vad som finns i huset idag? Det verkar ju inte så.

För när jag nämnde sovrum så sades det först inget bygglov bara anmälan. När de sedan fick reda på det hade varit ett svartbygge krävdes bygglov.

Frågan är då vad som hade hänt om jag bara byggde det jag ville ha där inne och hänvisade till att det varit så sedan det byggdes? Då kanske det helt plötsligt hade räckt med anmälan för att dra in VA?

Förvillad men vill inte fråga rådgivningen i kommunen för mycket...
 
Preskribtionen innebär ju bara att kommunen inte kan kräva rättelse för de felaktigheter som gjordes för mer än 10 år sedan. Detta innebär ju naturligtvis inte att du kan göra nya ändringar utan lov, då blir det med garanti lovpliktigt.

Samtidigt måste det ju komma visas när en förändring gjordes för att hävda rättelse, dvs föreläggande om åtgärd. Även om jag inte skulle rekommendera det kan du ju alltid chansa igen, dvs göra ytterligare ett "svartbygge".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.