Hej,

har sått gräs i år och fåt upp en hyfsad matta. Dock har det blivit lite ojämnt att gå på då jorden satt sig lite olika mycket. Har därför tänkt toppdressa den med 50/50-blandning sand/dressjord nu i höst. Därefter ska jag stödså. Min fråga är: Hur kort vågar jag klippa gräset innan jag dressar? Förra gången jag dressade en matta så hade jag långt gräs, tyckte då det var svårt att få det jämnt. Har tänkt sprida ut med piasavakvast, tips om bättre metod för att få det jämnt mottages tacksamt.

Hälsningar/Laban
 
F
Lövrefsa funkar bra för mig, då kan man ta i lite och få ner den dressen ordentligt i gräset. Började klippa ner mitt till 20mm när jag dressade men det blev bättre om jag höll på 25-30mm märkte jag. Senast använde jag Econoca toppdress och den var helt värdelös. Stenar, stora klumpar och en hel del rötter. Ca 20% av varje säck fick krattas upp och kastas.

Nån som kan rekommendera en finfraktionerad toppdress som inte kostar en månadslön?
 
Köper själv Hasselfors gräsmattedress av hög kvalité. 3 säckar för 100:- på plantagen.
 
F
Smokehead skrev:
Köper själv Hasselfors gräsmattedress av hög kvalité. 3 säckar för 100:- på plantagen.

Är den fin utan en massa stora klumpar och skit?
 
Det jag har köpt på Plantagen i Växjö har varit mycket fin. Har hört att tidigare säckar har varit av sämre kvalité. Men dom har väl bättrat sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.