Jag ska lägga ny trall på altanen hemma, 50-60 m2 i söderläge. Jag har aldrig reflekterat över om det finns olika kvalitet på vanlig tryckt 28x120 mm men såg i Bauhaus reklamblad att det tydligen finns en premium-variant som marknadsförs med orden "norrlandsfura, minimalt med kvist". Denna trall kostar 18,95 kr/m, jämfört med 11,85 kr/m.

Är det någon som har erfarenhet av, eller har sett, denna trall och kan avgöra om det kan vara värt de 3000-4000 kr extra det skulle bli för vår altan. Förstår om det är subjektivt vad som är värt vad men verkar trallen såpass mycket bättre att det motiverar ett högre pris?

Reklamblad för trallvirke med tre olika prisklasser och kvaliteter, inklusive premiumvariant med "norrlandsfura, minimalt med kvist".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har köpt "billigast möjligaste trall" på Byggmax, och den består typ enbart av kvistar. Ser förjävligt ut efter ett par år. Funkar utmärkt att gå på, håller ihop, men det blir ju stickor och sprickor ...

Jag hade nog inte köpt billigaste varianten igen ... Grejen är nog egentligen inte att den dyra är "bättre" utan den billiga är "sämre". Skalan borde vara "Bra" "Sämre" och "Sämst".
 
Branschen har sorteringsregler och -benämningar. Det är dessa man skall utgå ifrån, inte eventuella käcka firmabeteckningar som "premium". Kolla vilka sorter som döljer sig bakom bra, bättre, bäst. Trallvirke bör inte vara av lägre kvalitet än G4-2 (motsvarar gamla V sortering). Är det det så brukar det vara svårt att få ut större felfria längder. Mycket måste kasseras. Man sparar inte pengar och definitivt inte tid. Sedan brukar norrlandsvirke vara tätvuxet och bra
 
  • Gilla
RagnarBane
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter!

Procentuellt blir det ju markant dyrare när man jämför 11,80 mot 18,95, och det är väl det som avskräcker. Men om man istället tänker att man lägger 3500-4000 kr extra på att få ett snyggare och behagligare altangolv som ska ligga 15 år så är det ju inga pengar.
 
En avgörande aspekt enligt min erfarenhet är hur långa längder man behöver. Längder under 2 meter brukar man kunna såga ut även i skräpvirke. Behöver man däremot 4 meterslängder kan man behöva kassera hälften, och då har man inte vunnit något. Skräpvirket åldras dessutom sämre.
 
Jaha, det här verkar blivit en ickefråga då Bauhaus, trots att produkten finns i gällande reklamblad, inte har den att köpa i andra varuhus än Stockholm och Västerås. Går att ta hem om man köper en STOR mängd av samma längd, typ en hel packe.

Beijer har också men då är priset det dubbla mot vanlig trall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.