Hej alla glada, eftersom jag bytt bostadsrätt mot en villa nu i somras får man väl skriva upp sig här och gå med i gemenskapen! ;)


Huset är ett sextiotals i mexitegel med puts. I gillestugan i källaren finns det en öppen spis med en stor murstock i tegel som passerar genom vardagsrummet ovanför. Den har två kanaler, en för den öppna spisen och en för pannan i det angränsande pannrummet. I spisen sitter en sådan där illa omtalad "Energikasetten" i någon mellanstorlek.

För två dagar sen tänkte jag mig på projektet att premiärelda i den. Så jag fiskade upp lite torr ved och satte igång. Förstod att det skulle bli ett litet projekt att få den relativt höga skorstenen att bli varm nog så inte rökgaserna ramlar ner igen. Jag märkte att det var ganska dåligt drag i den och det rök in en del. Eller ja, det rök in väldigt mycket, men skam den som ger sig. Efter en stund syntes det rök ur skorstenen och det blev bättre och bättre de kommande timmarna. Efter kanske en timmes eldande så rök det inte in just någonting, försumbart lite och efter två timmar ingenting. Fortsatte elda resten av kvällen men det blev aldrig något riktigt drag. Senare på kvällen stängde jag det enda öppna fönstret och då dog lågan nästan helt.

Försök nummer två, idag, började på samma sätt och det rök in från början nu igen. Trots att jag ställde en fläkt i det öppna fönstret för att mer eller mindre forcera in luft i gillestugan. Men inte ens det hjälpte, brinner halvdant men ryker fortfarande in lite efter en timmes eldning.

Så vad kan problemet vara, igentäppt skorsten? Det låg ett prydligt lock på den och det sitter ett hönsnät över den så att det plötsligt skulle ha ramlat ner något i den låter orimligt. Kasetten var nog ganska nyligen monterad och det syntes att den blivit använd, men antagligen väldigt sparsamt, när vi flyttade in och anledningen verkar ju klar nu ;)

Det sitter ett spirorör första biten och det smiter förbi spjället så det är heller inte stängt. Det är till och med så dåligt drag så det läcker ner rökgaser från spiroröret som inte går mer än kanske någon meter upp.

När man öppnar luckan på kassetten dras ett spjäll bort så röken får fri lejd upp i skorstenen och då ökar förbränningen klart märkbart, men så även benägenheten att ryka in ;)

Ska det verkligen behövas en frånluftsfläkt i skorstenen!?

Så, ja, alla tips mottages tacksamt!
 
peterpatron skrev:
Det sitter ett spirorör första biten och det smiter förbi spjället så det är heller inte stängt. Det är till och med så dåligt drag så det läcker ner rökgaser från spiroröret som inte går mer än kanske någon meter upp.

När man öppnar luckan på kassetten dras ett spjäll bort så röken får fri lejd upp i skorstenen och då ökar förbränningen klart märkbart, men så även benägenheten att ryka in ;)

Ska det verkligen behövas en frånluftsfläkt i skorstenen!?

Så, ja, alla tips mottages tacksamt!
tätta runt spirorör så ingen luft eller rök kan gå den vägen. Tättningssnöre ( kan köpas där dom säljer kaminer) eller tätt med mineralull eller annat eldfast massa. Möljigt att draget finns men luften suggs in i skorsten från rummet in genom otättheter runt spiro och förbi eldstaden och det brinner ju dåligt med för lite luft i brasan. Har du undertruck i huset så måste du ha fönster öppet på glänt vid eldning.

Nästa sak: stoppa armen in och känn efter om rökspljället som regleras med dörr rör sej och öppnar när den skall.
Känn efter om det inte är fullt med sot och aska i "lådan" ovanför eldstaden. Där i lådan finns det också något rörlig del med något regleringspinne ..... har faktiskt glömt hur det ska vara för vi gav upp eldningen i liknande kasett ( eldar i vedpanna). Sen finns der 7 små håll nere i glasluckan som ska reglera tilluften - se till att det är öppet när luckan är stängt. En enkel grej men kan kärva. Hos oss orsakade dom små håll en flöjtmusik när draget var som bäst och det var en ytterligare irritationsorsak att vi inte eldar i den kasetten.

Jag gissar att huvudorsaken är otättheter runt spiro - koppling
mellan kasett och skorsten. En fläkt på skorstenstoppen löser ej detta problem.

I övrigr har jag inget gott att säga om konstruktionen av Kasett-"plåtlådan" med en konstig dörrmanovrerat rökkanal som bara låtsas förbättra efekten men egentligen ställer till besvärr. Själva dörren går alldeles för högt upp och det finns ingen utrymme typ en kåpa där röken kan samlas och därför väller den oftast ut i rummet vid minsta dragvariation.
gaia
 
Nej något drag finns nog inte alls i rummet, för det är inte helt tätt runt spiroröret. Men problemet är det motvända, det smiter inte förbi någon luft upp i skorstenen utan snarare tvärtom, det rasar ner från spiroröret in i den gamla eldstaden (runt kasetten). Inga stora mängder men med tanke på att det är rök och inte luft så syns det ju desto tydligare. Pratade med en lokal murare som är känd för sina skorstenar han konstruerar och han trodde inte det läckaget som finns skulle spela någon roll, efter som det inte stjäl draget eller hur man ska säga.

Ska ta en titt ovanför det där spjället i kassetten. Det är ju som jag läst i många trådar en väldigt bristfällig konstruktion. Att det inte finns någon plats ovanför luckan gör ju att röken kommer in på en gång. En idé kan ju vara att koppla bort den helt från luckan och ställa den i fullt öppet läge. Tror inte det ger något bättre resultat i mitt fall men kan vara värt ett försök.

Annars får det bli att ta hit en sotare att se så det inte sitter något i vägen.
 
Du kan förslagsvis värma kaminen och skorsten mer för att se om draget kommer igång, det gör du genom att elda rödsprit eller liknande som ger mycket värme och lite rökgaser i en plåtburk i eldstaden istället, inrykningen blir inte då så besvärande heller :p

En viska kan du inhandla billigt på jula om det är så att röret är lite trångt och du får knalla och sota ofta för att hålla igång draget, dyrt med sotaren ionödan :rolleyes:

/R
 
Vi som är vana med eldning har inte dessa problem;) men annars skulle jag använda mig av en gasolvärmare, blås upp i röret, dels kan det behövas en tilluftventil för förbränningen:p
"byggare i dalarna"
 
S
Det finns någon form av dragbegränsare som man kan sätta in i energikasetten, kolla så att inte den är monterad?
 
Har du kollat med sotaren så det är ok att elda till att börja med? ;)
 
Det fick sin lösning i lördags när jag hade en sotare på besök.

Den tidigare gode ägaren av huset hade gjort ett fint jobb att lägga för skorstenen, med både nät och en brädskiva, som jag givetvis tog bort innan första försöket. Han upplyste oss även om att det var bara att elda, inga problem alls. Det han glömde säga något om var dock att han hade ett fågelbo i skorstenen #€%&.

Så vi ryckte ur kassetten och fyllde en halv sopsäck med bråte.
 
En liten uppdatering

Ställde tillbaks Energikassetten igår och eldade under några timmar. Fick ett precis lagom bra drag i den med fullt öppet tilluftspjäll och höjde temperaturen i hallen på övervåningen med 2 grader (107 kvadrat i 2 plan med halva källaren stängd). Får nog säga att jag blev väldigt positivt överraskad av den efter allt dåligt jag läst om den. Inte ryker det in heller när man öppnar luckan, förutsatt att man gör det lite försiktigt. Hur tjockleken i plåtarna är efter en vinters eldande återstår väl att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.