Vi har sökt bygglov för utbyggnad i två plan av vårt hus i Stockholmstrakten och handläggaren har låtit oss förstå att vi antingen kan ändra våra planer eller kommer att få ett avslag. Anledningen är att vinkeln på takets utbyggnad överstiger den maximala enligt begränsningar i detaljplanen. Så långt är allting ganska begripligt. Vi tycker ändå inte att det här känns riktigt rimligt.

(1) Utbyggnaden följer takvinklar och linjer från det befintliga huset. Sedan huset byggdes har en detaljplan införts som begränsar maximal takvinkel. Huset är mycket äldre än detaljplanen. Originalhuset hade alltså inte fått uppföras idag, men det står trots allt där sedan nästan hundra år tillbaka.

(2) Sedan detaljplanen har ett flertal hus i området byggts ut där takvinklarna tydligt överskrider det maximala enligt plan.

Vad gör man i ett sånt här läge? Ger upp? Byter till en utbyggnad som (i mina ögon) passar betydligt sämre till huset? Finns det några andra vägar framåt?
 
Tag reda på någon som fått bygglov på utbyggnad enligt NPBL och hänvisa till det i er bilaga till byggnadsnämnden. Begär gärna ut handlingarna till det lovet så ni kan se så det är exakt samma som ni vill göra.
 
R Robert-san01 skrev:
Tag reda på någon som fått bygglov på utbyggnad enligt NPBL och hänvisa till det i er bilaga till byggnadsnämnden. Begär gärna ut handlingarna till det lovet så ni kan se så det är exakt samma som ni vill göra.
Är det här någonting vi borde göra redan nu eller ska vi tvinga fram ett avslag och bifoga det här ingen överklagan?
 
Efter att handläggaren avslagit er ansökan kan ni begära att det skall upp till nämnden. Det är när det skall upp till nämnden som ni skall skicka med er redogörelse varför ni anser att nämnden skall bevilja er ansökan.
 
Tjänstemännen har sällan (aldrig?) delegation för avslagsbeslut utan de tas av nämnden. Handläggaren skriver då ett förslag till beslut som ni får yttra er kring innan det går till nämnden för beslut. I det yttrandet kan det vara bra att peka på andra som gjort liknande saker inom samma detaljplan, även om det egentligen inte spelar någon roll utifrån lagstiftningen så brukar det bita på politikerna i nämnden.

Hur stor är tillbyggnaden som förlänger huset? Hamnar det så det avsevärt skuggar någon grannes tomt eller skymmer utsikt eller blir en olägenhet på annat sätt?

Annars kan man kanske prova att hänvisa till:
9 Kap 30 a § Om den fastighet eller det byggnadsverk som åtgärden avser på grund av antagande av en detaljplan enligt denna lag eller äldre bestämmelser avviker från planen, får byggnadsnämnden i ett beslut om bygglov förklara att avvikelsen ska anses vara en sådan avvikelse som avses i 30 § första stycket 1 b. En sådan förklaring får avse endast en liten avvikelse som är förenlig med detaljplanens syfte. Lag (2014:900).

Och hänvisa till att tillbyggnaden är anpassad till befintlig byggnads utformning som gjort planstridig.
 
Så, nu har vi fått avslag (och överklagat). Vi får se var vi landar till slut.
 
Avslag i nämnden eller av tjänsteman?
 
Man brukar höra på lokalnyheterna ibland att Skönhetsrådet uttrat sig i byggärenden där saker o ting inte passar in i omgivningen/på ursprunglig byggnad mm.
Men dom kanske inte pysslar med privatbostäder ??
 
R Robert-san01 skrev:
Avslag i nämnden eller av tjänsteman?
I nämnden.
 
Kommunens självbestämmanderätt är tyvärr stark i sådana här sammanhang. Vi ville bygga takkupor på vårt hus i Göteborg. Absolut inte, sa Stadsbyggnadskontoret. Vi överklagade och skickade bilder på grannhus med takkupor och att mängder med hus i detaljplanen har takkupor. Det spelade ingen roll, det ska inte vara fler takkupor i området. Vi gav upp efter ett tag. Nu har kommunen givit bygglov till rivning av ett hus på gatan för att uppföra ett nytt flerbostadshus med... takkupor.

Man kan ju tycka att det är rimligt att din tillbyggnad följer huvudbyggnadens taklutning och att det bör gå som en mindre avvikelse. Kanske är det så att tjänstemannen inte tycker om själva utbyggnaden och därför ger avslag med hänvisning till taklutningen?
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Har lite samma problem. Vill bygga nära tomtgräns som vetter mot en skaftväg. Dvs det kommer aldrig att hända något där mer än en väg. Placerar jag huset 2,5 m tomtgräns så kan jag dessutom nyttja det gamla huset. Nej säger min tjänsteman vilket innebär såfall att jag måste riva ett fullt fungerande hus som min morfar byggt. Nyligen har föetfallet grannar fått bygga garage osv på tomtgräns och äldre hus har husen placerade rakt på tomtgräns.

Har bett nämnden att ta upp det i rådet. Så vi får se vad som dem säger. Det känns som att tjänstemännen inte vågar göra ett minsta avstamp från detaljplanen oavsett hur det ser ut i området.
 
Har nämnden avslagit och följt PBL samt ev prejudikat?

Då har jag tyvärr svårt att se varför länsstyrelsen skulle återföra ärendet till nämnden för omprövning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.