Vilka alternativ finns för att snygga upp en fasad som består av gråa prefabricerade betongblock från 1965? Puts? Trä? Måla? Gärna tips på ´vad osm är möjligt och fördelar och nackdelar. Tack på förhand!
 
Hej och välkommen!
Vill att du beskriver konstruktionen bättre... vad har du för konstruktion bakom, vad är det för sorts hus (låter inte som om det var ett bostadshus) ju mer info, desto bättra förslag! ;)
 
Det är ett vanligt bostadshus. Huskonstruktionen är:
* Platta på mark
* Enplan
* Boyta runt 230 m2
* Byggår 1965
* Stomme av betong, fasad av prefabricerade betongblock
* Bjälklag av trä
* Takbeklänad av afaltspapp klädda betongblock
* Taket är av den platta typen som man kanske kan ana av informationen ovan

Yttervägarna ser alltså rätt trista ut i betonggrå färg. Tanken är att göra något åt fasaden. Vill gärna veta vilka alternativ som finns och lite tips på vad som är bra. Givetvis intresserad av skillnad i kostnader och fördelar/nackdelar.
 
Hemmakatten
Kan du inte lägga in en bild på huset/fasaden.
Jag tycker att det låter som ett intressant hus. Betong behöver inte alls vara tråkigt. Om du vill förändra kanske det räcker med att måla om fönster och dörrar. Är de målade?
 
Har ingen bild just nu. Skall se om jag kan ta en och posta senare.

Ja fönster och dörrar är målade.

Men ärligt talat så tycker jag inte att fasaden är så rolig och vill gärna göra något.

Som jag förstår det kan man göra lite olika saker: spraymåla fasaden, putsa, trä etc. Vill dock höra några erfarna kommentarer om fördelar och nackdelar på en betongfasad.

Eventuellt kanske man kan göra något enkelt bara för att ändra färgen och strukturen?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.