Jag jobbar som lagledare i fabrik som tillverkar prefabväggar i betong, både oisolerade och isolerade. Huvudsakliga arbetsuppgifter är formsnickring samt allt som har med gjutning, armering och isolering av dessa att göra.

I januari kommer jag gå kursen Betongelementstillverkning klass 2, och kan förhoppningsvis därefter kunna svara lite mer noggrant på teorin bakom tillverkningen.

Har hittills snickrat formar till, amrerat och gjutit ett stort antal inner- o ytterväggar, plintar, grundbalkar, pelare, husplattor (privat), fundament, L-stöd, sockelbalkar m.m.

Om det finns frågor så svarar jag gärna på dessa utifrån det jag kan.
 
Tyresö
Jag har lite spontana funderingar.

Hur är det möjligt att tryckhållfasheten i en betongblandning inte minskar, trots att man bytt ut en viss procent cement och ersatt den procenten med flygaska (Warnow Fuller)?

Vad händer - rent kemiskt - med betongen när man tillsätter accelerator?
Ex.vis en C28/35 08 S5 vct- 0,61 brinner helt hysteriskt, trots att naturlagarna talar emot. Hur kan dom få dropparna accelerator få en så timid betongblandning bli så hysterisk?

Blir tryckhållfastheten ungefär likadan då separerad betong brunnit klart? Och då menar jag skillnaden mellan att betongblandningen har separetats pga för mycket vatten - eller pga för mycket ex.vis Glennium?


Jag har 1000 saker i huvudet som jag brukar fundera på - det här var några av dom.
Vore tacksam för svar.
 
Vore trevligt med lite allmänna tips för de som skissar på hus med prefabelement som tex hur nära kanten man kan sätta fönster?, hur stora element kan man göra?, finns det några (vanliga) konstruktioner man skall undvika som blir dyrt som folk inte tänker på?
 
Tyresö
Jag funderar på en sak till ang. betongprefab.

Används U B-linatekniken någonsin i HDF-block? Eller spänns virearna direkt i gjutformen innan gjutning? Och hur gör man för att dölja spännarmeringen, HDF-block har ju släta kortsidor.