Har sökt på nätet men inte riktigt kunnat sålla ut bland alla resultat så jag ställer en fråga här i stället!

Håller på att planera en tillbyggnad på huset. Den blir ca 40m2 och kommer enbart att innehålla kök och matdel i ett stort rum. Tanken är att den skall byggas som en fristående byggnad och sedan kommer det bli en gång/korridor på en två meter mellan det gamla och "nya" huset.

Det som jag eftersöker är lite tips på leverantörer som kan bygga en typ, prefab variant som likt vanliga nybyggda villor reses på plats.

Är det någon som gjort något liknande kanske?

Alla tips mottages!
 
BirgitS
För kanske 15 år sen eller så gjorde en kollega det, även om det i deras fall var en tillbyggnad för fler sovrum och bad. Jag har för mig att de tittade på leverantörer av fritidshus för att hitta små hus och valde en där det gick bra att göra ändringar för att få till 3 sovrum och ett bad i stället för kök, bad, allrum.
 
Jag var och tittade på en tillbyggnad en gång där man byggde av prefabelement i betong, har dock inte sett någon prefab i trä. Är dock ganska säker på att det inte ska vara några problem. Du kan då välja att ta in offerter från de hustillverkare som säger att de bygger efter kundens ritning, se i vår jämförelese av hustillerkare här: https://www.byggahus.se/hustillverkare/
 
Tack för svar. Det verkar som om det blir ganska mycket dyrare att få det tillverkat som prefab jämfört med att få det ihop snickrat på plats. Jag tänkte nog mer i riktningen att det skulle bli enklare och fram för allt snabbare med prefab.

Kanske det dyker upp mer erfarenhet framöver
 
S
Marlen Eskilsson skrev:
Jag var och tittade på en tillbyggnad en gång där man byggde av prefabelement i betong, har dock inte sett någon prefab i trä. Är dock ganska säker på att det inte ska vara några problem. Du kan då välja att ta in offerter från de hustillverkare som säger att de bygger efter kundens ritning, se i vår jämförelese av hustillerkare här: [länk]
fick dom vägg element på cirka 2m *3m?
eller hur gjordes arbetet?
 
SBH skrev:
fick dom vägg element på cirka 2m *3m?
eller hur gjordes arbetet?
Ja, det kan nog stämma.
 
S
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, det kan nog stämma.
måste ha varit relativt nytt hus. annars brukar det vara problem mötet gammalt och nytt.
tät i tak höjd och flera mm till cm i skillnad golv/ eller tvärtom
 
Ok, som det verkar så är det lösvirke som gäller. Prefab verkar bli svårt att få ihop med original huset.
Huset ligger i Täby så om någon har ett tips på byggfirma som kan ordna det hela så hojta till!
 
BirgitS
En i forumet tipsade mig om Norr & Söder Byggnads AB i Täby, men det gällde ett jobb som inte passade dem så jag har inte undersökt dem vidare, men det du vill ha gjort verkar stämma med vad de gör.
 
Jag tror du sparar både tid, pengar och huvudvärk på att bygga det i lösvirke!
 
S
prefab till kan 1-2m från nuvarande(anpassas). anslutningar mot gamla delen "lösvike"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.