Jag har tänkt att inhandla en sticksåg. Har tittat på Bosch 135:an (limpan) den har ju de där clamparna som styr upp bladet i sidled, och får därmed bättre precision i skäret.

Hur tycker ni det fungerar det i verkligheten? Blir det lika bra som på reklamfilmerna? :)
Vad tycker ni om tjockleken på limpskaftet? Tyckte att den kändes lite väl tjock, men det kanske är en vana?

Finns det andra märken och modeller som har samma/liknande funktion som är bra?
 
En sticksåg är alltid en sticksåg men 135an gör ett riktigt bra jobb.

Lite osäker på vad du menar med reklamfilmer ..

Själv valde jag handväskemodellen (135BCE) då den har hastighetsstyrning i avtryckaren samt att jag tycker den är skönare att hålla i
 
Nimajneb skrev:
En sticksåg är alltid en sticksåg men 135an gör ett riktigt bra jobb.

Lite osäker på vad du menar med reklamfilmer ..

Själv valde jag handväskemodellen (135BCE) då den har hastighetsstyrning i avtryckaren samt att jag tycker den är skönare att hålla i
Instämmer. Har en 135 limpa, men hade jag kunnat köpa den i handväska hade jag gjort det istället. Den sågar oändligt mycket rakare för att vara sticksåg än de andra sticksågarna jag haft, så mycket att det kan vara meninsgfullt att lägga den längs en mall.

--- Mats ---
 
Vissa sticksågar kan man såga rakt med (ex. 135:an) men det går väldigt lätt att såga snett med alla sticksågar beroende på handhavande och val av sågblad.
 
Jag skulle vilja påstå att handhavande (och vassa blad) spelar större roll än just styrklackarna. Raka kapning (cross-cuts, dvs tvärs fibrerna) även i tjocka material fungerar bra med de flesta proffssticksågar (jag har främst kört med festool ps300 och bosch 135an - de är båda bra på detta). Klyvning är ofta svårare (eller så har jag inte hittat de ultimata bladen än) - och båda sticksågarna har svårare att såga rakt här, ps300 är sämre på detta moment än 135an. Kurvor med snäva radier i tjocka material fungerar (för mig åtminstone) inte alls så bra som på reklamen - det är verkligen svårt att få bladet att såga vinkelrätt.

Bladstyrningen är mycket enklare att ställa in på boschen, går betydligt snabbare. Bladstyrningen på festoolen flexar dock mindre om bladet trycker på den, men det är ingen fördel i praktiken - trycker bladet så hårt i sidled så kommer det inte att bli rakt i vilket fall som helst.

För finlir gillar jag ps300 bättre, då den har betydligt mindre kropp, man får ett bättre grepp och det känns som att handen blir närmare materialet. Blir det mest finlir med maskinen så rekommenderar jag att montera den upp-och-ner i ett bord, ps300 kan monteras i festools cmsbord (dock dyrt).

Dock så har det precis kommit en del nyheter på sticksågsmarknaden:

Mafell P1cc, som verkligne ser fint ut: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125798-mafells-nya-sticksag-p1cc.html

Festool Carvex, http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/new-drill-and-stuff/

och Bosch GST 150 http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/139920-bosch-gst150.html - vilken möjligtvis inte riktigt är tänkt som en efterträdare till gst135, den verkar tex saknad 135ans system med klackar för bladstyrning.
 
Gissar att i reklamfilmer kör de med t ex Festos laminerade blad som är jäkligt bra men som man inte vill använda för att de är #¤%"#¤ dyra :(
Bosch's progressive är också bra men inte riktigt i samma klass.

Skall man få till det som de gör i filmer så gäller det att ta det mycket lugnt och jag anar att de spelar upp sekvenser i lite högre hastighet än verkligheten eller klipper bra. Det tar en god stund att såga med precision i t ex 38 mm bänkskiva.
Sen gäller det att ha helt nya splitterskydd och blad hela tiden.

Personligen så tror jag att jag sågar lika bra med en GST85 som med en 135'a men föredrar 135'an för att den ställs om snabbare och snabbare bladbyte.
Klackarna använder jag ytterst sällan, jag fattar inte ens ideen eftersom ett blad skall löpa fritt om man sågar rätt, trycks ett blad emot klackarna så lär det bli jäkligt varmt och hejdå till den tandspetshärdningen. Nu hårddrog jag det lite men jag gillar alltså inte festos teknik med att ha klackar som kan gå in när som helst eftersom de hela tiden ligger väldigt nära.

Daniel_N>Prova Bosch Progressive till klyvning, de är rätt hyfsade.

Raceman>Eftersom jag har både GST60 dvs en tidig GST85 och GST135 så mätte jag kropparna på dem för nåt år sen och de är identiska i måtten men jag håller med dig, GST 85 känns slankare men tror det är för att den är aningens mer rundad i formen.

/K
 
Redigerat:
Tack för många bra kommentarer. :)

Mafellen såg ju grym ut på filmen. Som jag fattat det har den ingen styrning som 135?
Det verkar som om det är ett grymt sågblad som gör hela grejen? Går det att använda detta på Boschen? Det verkar som det är samma fäste?
 
Raceman skrev:
Tack för många bra kommentarer. :)

Mafellen såg ju grym ut på filmen. Som jag fattat det har den ingen styrning som 135?
Det verkar som om det är ett grymt sågblad som gör hela grejen? Går det att använda detta på Boschen? Det verkar som det är samma fäste?
Jag vet inte exakt hur styrningen på mafellen ser ut, men som du säger så ligger nog mycket i bladet (vilket jag tycker är smart - dock så blir det ju ett klumpigare blad, och det är nog inte förrän sticksågarna har blivit så här starka som de orkar med ett sådant blad). Dock ser det inte ut som att mafells monsterblad passar i andra maskiner, tyvärr.
 
Daniel_N skrev:
Dock ser det inte ut som att mafells monsterblad passar i andra maskiner, tyvärr.
Jag såg en kommentar om att Mafellen verkade kunna ta "vanliga blad"? Borde det inte gå åt andra hållet då också?
 
Raceman skrev:
Jag såg en kommentar om att Mafellen verkade kunna ta "vanliga blad"? Borde det inte gå åt andra hållet då också?
Nej, den bild jag har sett på "monsterbladet" verkar ha ett vanligt t-fäste, fast med en förstärkning (jag tror bilden syns på youtube-videon länkad i tråden med mafellen) som jag tror gör att bladet inte passar i andra sticksågar med t-fäste. Fast jag kan naturligtvis ha fel, jag är inte 100% säker.
 
Ni som provat, hur står sig DeWalten DW333K i konkurrensen?
V-formad stödrulle tycker jag verkar intressant.
 
Jag har en DeWalt DC308KL (batteri 18v), har också en bosch blå och lånat en Festool. Jag använder endast Dewalt pga att den sprutar mindre spån, den har specialblad som gör att man kommer närmare kanter m.m.
DeWalt för min del är den bästa. Att den är batteridriven gör att den är med överallt.
Men som tidigare nämts, bladen är avgörande för resultatet.
 
P
Raceman skrev:
Ni som provat, hur står sig DeWalten DW333K i konkurrensen?
V-formad stödrulle tycker jag verkar intressant.
jag har en sån o den får numera funka som fulsåg... tror alldrig det gått att kapa rakt med den, inte ens rakt över, en bygel baktill på sulan som jämt åker upp o får sulan att fladdra.. enda som är bra med den är snabbfästet för bladet samt blåsningen för spånet, men sånt har ju de flesta sågar idag :)
 
Lyfter denna tråd.
Jag ska såga kvartscirklar med 50 mm radie i hörnen på 25 mm ekplankor. Hur kan man bäst göra jiggar för det? Går det ens?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Lyfter denna tråd.
Jag ska såga kvartscirklar med 50 mm radie i hörnen på 25 mm ekplankor. Hur kan man bäst göra jiggar för det? Går det ens?
Såga först grovt och fräs sedan med kopierstål efter en enkel hörnmall?Mallens radie slipar du fram noggrant.
Att såga efter em mall tror jag inte går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.