Hej

Jag har lite funderingar angående Energideklarationen jag fick utfört igår.

Lite info om bostaden

bygg år 1989
1,5plans med källare (träfasad 300 isolering vägg 600 mot vind)
uppvärmd yta 222kvm
innetemperatur 21-22 grader
antal boende: 2 personer
Energi användnings historik från 2011-01-01 till 2011-12-31
Huset har direkt el. Oljefyllda element + 2st LLVP installerade dec 2010
Varmvatten: modern 200liters beredare

Årsförbrukning av el "Fortum" 9688kW/h

Teknikern blev lite förvånad över den låga förbrukningen och frågade om jag använde mig någon av mina 2st kaminer.. Jag använder ju kaminen i över våningen som mys faktor.. (5-6 gånger per år) men vi skrev 1kubik ved som energi förbrukning.

Är 46kW/h per kvm/år bra eller dåligt resultat? Jag tycker inte detta förekommer nånstans i resultatet. Bara svar liksom och en vissa jämförelse siffror mot nybygge krav o.s.v
 
Huset du beskriver "borde" använda c:a 50kWh/m2/år för att hållas i din temp, sedan "borde" ni göra av med c:a 3-5.000kWh/år som hushållsel.
Det skulle alltså betyda ~50*220+4.000 = 15.000kWh/år

Men eftersom du har 2 st llvp som antagligen står för större delen av uppvärmningen(?) så låter det inte orimligt, speciellt med tanke på att 2011 var ett varmt år och man bör ha fått ganska hög COP på en llvp ända fram till första halvan av Dec.

Hur gjorde de fördelningen av el till hushåll, elradiatorer (direktel) och llvp i energideklarationen?
 
lat skrev:
Huset du beskriver "borde" använda c:a 50kWh/m2/år för att hållas i din temp, sedan "borde" ni göra av med c:a 3-5.000kWh/år som hushållsel.
Det skulle alltså betyda ~50*220+4.000 = 15.000kWh/år

Men eftersom du har 2 st llvp som antagligen står för större delen av uppvärmningen(?) så låter det inte orimligt, speciellt med tanke på att 2011 var ett varmt år och man bör ha fått ganska hög COP på en llvp ända fram till första halvan av Dec.

Hur gjorde de fördelningen av el till hushåll, elradiatorer (direktel) och llvp i energideklarationen?
han satte ca 4500kw/h på LLVP
varmvatten beredning ca 2100
direkt el ca 3000

Men till saken bör man ju tillägga.. jag kör bara dessa på LLVP + en 600watt element på grov entren ända ner till -20.. Det är ganska stora LLVP med COP jag har.

Nu läste jag ett tilläggs dokument jag fick som jag missade igår kväll:(
Detta hus använder 46 kWh/m² och år, varav el 41 kWh/m².
Liknande hus 101 – 123 kWh/m² och år. Så detta svar får jag väl försöka vara nöjd med.
Fick bara en energi besparnings åtgärd. Detta var en snål spolande duschmunstycke då jag har takdusch som flödar en del:) detta skulle ge en besparning på 210kw/h.
investeringskostnad var 180kr så detta skulle sparas in på kort tid.

2011 våren var ju extrem kyla för oss här i norra bohuslän i alla fall..
 
Men var tog hushållselen vägen?
 
lat skrev:
Men var tog hushållselen vägen?
Det är väl det som blir på "direkt verkande el" tror jag.. för jag nämnde till honom att LLVP står för uppvärmningen av huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.