Bor i en bostadsrätt med central ventilation i köket. Jag köpte en fläkt från Gorenje som var byggd för detta ändamål. Fläkten har två lägen, ett läge där ventilen står helt öppen och ett läge där ventilen är helt stängd. Enligt inspektionsmannen som var här idag får det inte vara så. Det måste finnas ett läge för grundflöde på 50kubik som fläkten alltid står i när den inte används.

Min fråga nu är om det går att köpa till någon typ av extern ventil som jag kan koppla in i röret ovanför fläkten som kan reglera luftflödet automatiskt så jag inte behöver använda fläktens inbyggda ventil. Fördelen med detta är ju att jag slipper riva ut hela den fläkten jag redan har. Hoppas ni kan hjälpa mig hitta en lösning för annars blir det dyrt :(

//Henrik
 
Borde ju gå att modda spjället så du alltid har lite flöde. Du får vara kreativ med plåtsaxen, eller sätt ngt ivägen så den inte kan stänga helt.
 
Ja men frågan är om han godkänner det? Han vill ha en lösning som är reglerad med någon ventil högre upp i systemet så jag kan minska suget.
 
Det där har jag sprungit på en gång innan med förmodligen samma typ av Gorenje fläkt.
Problemet löstes genom att sätta en frånluftsventil på röret ovanför kåpan.
Det justerades sen in till i detta fall 12l/s.

Knäckfrågan för dig är väl om du får rum med ett frånluftventil typ Fläktwoods modell GPDF.

även då togs frågan upp om det gick att modifiera spjället i kåpan, men just i det fallet så var det ett högt tryck i kanalen, vilket skulle resulterat i hög ljudnivå.
 
Jo men det han ville var ju att den alltid "läcker" 50m3 när den är stängd, och fullt flås när den är öppen.
Att stänga den helt är ju vad som händer nu?
Om du öppnar en yta i spjället så får du ju ett grundflöde.
Alternativet är ju en sprint som hindrar spjället från att stänga helt, denna kanske du kan göra demonterbar så det går att helstänga.

Har inte riktigt kopplat vad kraven är? 2lägen eller 3?
 
Kravet är att du ska ha konstant frånluft i köket, ca 10-15 l/s beroende på hur stor lägenheten är.
Det behöver även gå att justera in flödet.

Om man löser det genom spiskåpan eller genom en separat frånluftsventil spelar ingen roll.
Bara man har rätt flöde i köket.
 
Ställbar skruv som reglerar hur mkt spjället kan stänga?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.