Vi har ett nybyggt hus med en mediacentral centralt i huset, till denna är tre tomrör dragna från vinden. I mediacentralen finns koaxkablar liggandes till alla rum, som har har "vanliga" antennuttag.

Idag skulle en installatör montera parabol för Canal Digital (jag dock var inte hemma, bara sambon). Min tanke var att man drar kablarna till centralen från parabolen och där kopplar ihop dom till de uttag man vill använda. Sen får man göra en egen kabel med vanlig antennkontakt på ena sidan och f-kontakt på andra för att koppla in till boxar.

Borde det inte bara vara så?

Installatören påstod att det inte gick av olika anledningar och började borra upp i väggen för att dra direkt till en tv innan vi hann dra i handbromsen.
 
Redigerat:
Jag har gjort så, fast jag har antennuttag med både satellituttag och vanligt uttag kombinerat. Jag drog allt själv i rör upp på vinden, när jag renoverade. Canal digitalmontören behövde bara sätta upp och justera parabolen.
 
Nja.
Det går att dra till central punkt, där kopplas parabolsignalen ihop med antennsignalen med hjälp av en combiner i andra änden byts det vanliga antennuttaget till ett med tre hål (sat, radio, tv). Med en coax till sattmottagaren så kan du bara se en kanal åt gången (kan bara spela in den kanalen du tittar på), för att kunna se på en kanal och spela in en annan så måste det gå två coax från parabolskålen till mottagaren (den ena kan samsas med vanliga antennen) det finns antennuttag som har fyra (utgående) anslutningar (sat, sat, radio, tv) och två ingående anslutningar (sat/radio/tv, sat), microvågshuvudet måste vara minst ett "tvin"-huvud.

Om du vill kunna titta på parabolkanaler på flera ställen så måste det till ännu mer avancerad utrustning.

Ta en koll på Kjell.com där förklarar dom ganska bra.
 
Vi vill bara ha en signal till varje tv (2st), dvs inspelning osv ointressant. Vanlig boxer-signal med ointressant.

Då behöver man väl inte ens någon combiner elle byta uttag?
Det medföljer ett quadhuvud.

Nu har vi iallafall avbrutit installationen, ångrat köpet hos canal digital och måste täppa igen hålet på nåt bra sätt.
 
Redigerat:
Han pratade helt i nattmössan om det är kopplat som du skrev i ditt första inlägg.
I ditt fall skulle han enbart dragit in 2 st kablar (naturligtvis drar man in alla 4 även om man just då inte använder dom) från quadhuvudet till din mediacentral. Där kopplar du bara på kablarna till respektive uttag (du skulle alltså kunna koppla in 4 uttag). Det är ju samma sak som att koppla direktkabel från lnb'n till respektive rum.
Problemet i detta fall kan ha varit att installatören inte förstod hur ni menade (även om han borde förstått om han tittade på din mediacentral).
 
Skönt att höra att man har rätt, men skrämmande att man inte kan lita på hantverkare och förutsätta att de vet hur saker och ting fungerar.

Nu får vi försöka reparera de skador som skett och returnera alla saker. Är inte direkt sugen på att börja dra i detta igen.

Barnkanalen går ju se via airplay. Det får räcka helt enkelt.
 
M
Kan du inte koppla in parabolen själv? Det är inte direkt svårt. Många boxar har en signalmätare. Speciellt Canal Digitals äldre non-HD box var super då den hade ett ping-ljud för att söka signal. Ju närmare du kom desto fler och ljusare pingar :) Den har vi sparat för framtiden. Den inspelningsbara HD-boxen har en signalmätare, men då måste du ju ha en partner som sitter och tittar på TVn när du rattar parabolen.
 
hade man kanske kunnat, men jag tänker inte betala för en installation jag inte kan använda.
man kan inte välja bort installationen och få ett lägre pris.

alternativt köper man en helt egen parabol och kopplar in, och sen bara skaffar abbonemanget.
 
M
Hm, det måste vara nytt. Installationen var "optional" när vi skaffade CD, men det var ju många många år sen.
 
När installation ingår kan installatören har en (låg) fast ersättning per installation, och därför vill eliminera alla riskfaktorer. Minsta strul gör att kalkylen inte går ihop.Det säkraste är att dra en ny kabel direkt från parabol till mottagare.

Om du själv anlitar en installatör är valfriheten större.

Ett alternativ för "installation på köpet" kan vara att under installationen ha TV'n vid mediacentralen. När installatören har åkt fixar du resten själv.
 
M
Du borde reklamera skadan på din fastighet som installatören gjort.
 
Micke64 skrev:
Du borde reklamera skadan på din fastighet som installatören gjort.
Indirekt gick vi ju med på det då sambon var hemma, men inte förstod att det inte var en lämplig lösning tyvärr.
Så man får nog ta tjuren vid hornen och fixa det.
 
sforskarn skrev:
Han pratade helt i nattmössan om det är kopplat som du skrev i ditt första inlägg.
I ditt fall skulle han enbart dragit in 2 st kablar (naturligtvis drar man in alla 4 även om man just då inte använder dom) från quadhuvudet till din mediacentral. Där kopplar du bara på kablarna till respektive uttag (du skulle alltså kunna koppla in 4 uttag). Det är ju samma sak som att koppla direktkabel från lnb'n till respektive rum.
Problemet i detta fall kan ha varit att installatören inte förstod hur ni menade (även om han borde förstått om han tittade på din mediacentral).
Tyvärr stämmer inte detta.... ett vanligt antennuttag släpper igenom terrest antennsignal och därmed så spärrar den också satellitsignalen, så det är inte alls säkert att installatören har fel. Däremot så går självklart att köra signalerna i en och samma kabel men det är ju bra att upplysa installatören om att du vill ha det så för det är ju inte alls säkert att han har dessa grejer med sig när han ska göra en standardinstallation. Sedan är ju en standardinstallation just vad det heter och alla dessa grejer ni pratar om nu blir ju ett tillägg till en sådan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.