Jag har suttit ned och letat bland gamla inlägg, men jag kan inte hitta hur man praktiskt går tillväga med att anmäla ett dolt fel. Om jag vet (eller skarpt misstänker) att det är ett dolt fel, som har påvisats vid t ex en s.k. överbesiktning. Hur anmäler man det?

Huset är yngre än 10 år, men vi är inte ursprunglig ägare. Vad jag har förstått så anmäler man det till föregående ägare, men behöver man rikta anmälan någon annanstans? Ska en anmälan registreras någonstans (kommun/länsstyrelse)? Vad ska mottagaren (dvs föregående ägare) göra sedan?
 
Från vi i villa

"Vi sålde ett hus för nio år sedan och nu ringer köparen och säger att de har upptäckt ett dolt fel när de ska renovera badrummet. Enligt honom så är det ett byggfel när huset byggdes (1976), en plast som var felaktigt ditsatt. Nu undrar jag, vem som avgör om det är ett dolt fel? Vem avgör hur mycket av kostnaden som ska betalas av oss? Vart kan man vända sig för att få hjälp? Försäkring mot dolda fel finns tyvärr inte.
Mvh/Marie Orling

Svar:
Min rekommendation är att ni ber köparen att dokumentera det påstådda felet genom en sakkunnig besiktningsman så att det går att bedöma om det är ett "byggfel" eller inte. Beroende på utfallet av besiktningen, kan ni sedan själva anlita en sakkunnig person som bekräftar eller motsätter sig påståendena.

Om det visar sig att det rör sig om en felaktig konstruktion, bör ni försöka komma överens med köparen beträffande ersättningsfrågan. Om den av er anlitade sakkunnige hävdar att det inte föreligger något fel, ja då kan frågan ytterst hamna i domstol som då avgör om det är ett dolt fel som ni ansvarar för. Det är då också domstolen som avgör hur mycket ersättning som köparen är berättigad till."

Vad är det som är dolt fel när det har upptäckts via en överlåtelsebesiktning?
 
Vi fick rådet av Villaägarnas riksförbund att skicka ett rekommenderat brev till säljaren med dokument från sakkunnig. Vi skulle oxå skicka en kopia till mäklaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.