Isolering_tak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har några isoleringsskivor för framtida bruk (solfångare) och, i brist på annan förvaringsplats, så tänker jag lägga dem som isolering på vinden så länge. Bor i 70-talshus, direktverkande el, undermålig isolering och hela tjofaderittan

...men frågan är var på vinden de ca 20 kvm isolerskivorna gör mest nytta?

(A) Ena sidan av taket/vinden går ut över öppen plats, ca 20 kvm.
(B) Största delen är vardagsrum, kanske 60 kvm.
(C) Och i bortre ändan finns mitt sovrum om ca 20 kvm som jag gärna vill ha lite extra varmt.

Vinden i sig är ett enda stort rum (obeboeligt) och med öppna luftspalter längs kanterna så det kommer in frisk luft hela tiden, så som sig bör. Över vardags- och sovrummet är det förstås redan (uselt) isolerat - orange på bilden.

Var ska jag lägga isoleringen? Nån som kan resonera kring detta på ett logiskt sätt?

Tack!

:)
 
  • Isolering_tak.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A dvs där det är storst tempdifferens inne-ute , enligt min logik. Det kommer bäst att höja temp på hela vinden.
gaia
 
gaia skrev:
A dvs där det är storst tempdifferens inne-ute , enligt min logik. Det kommer bäst att höja temp på hela vinden.
gaia
Nej, det är inte vindens temp som ska höjas., det är rummen under vinden. Alt A ger ingen som helst nytta för rumstemperaturerna.

Antingen alt B eller C.
Jag som vill ha svalt sovrum hade valt alt B men vill du ha extra varmt i sovrum så är väl alt C OK.
Det bästa vore nog att lägga ett tunnare lager men fördela det över hela ytan B och C.
 
I
Lustigt att du ställer frågan just nu. Jag har precis inhandlat isolering till en likadan plats som ditt A men med skillnaden att jag har glasdörrar, så det är inte helt öppet ut.
Jag ska lägga dem där för att minska avkylningen av innertaket så att jag inte får kondens på det när jag öppnar dörren från rummet. Samma ventilation som i takfoten kommer att vara kvar.
Så har du inglasat tycker jag A. Annars hade jag valt B. Sovrummet brukar man ju vilja ha lite svalare.
 
om vinden blir något varmare så kyls inte sov-och vardagsrum lika mycket som förr , har jag tänkt mej. Men rolland53 har rätt att det ger inte så mycket ... och ingen nytta alls om vinden är onödig intensivt ventilerad som det kan vara i 70-tals hus. Det kan ibland ge bättre effekt att minska utvädringen av vind än att isolera.... men det är en annan kapitel.

Ska man isolera vardagsrummet bara delvis så ska man isolera ytan längst ytterväggar där det är störst förlust av värmen och därför gör isoleringen mest nytta.
gaia
 
ion , får du kondens enbart på taket? Jag har inglasat altan och det immar mest på glasväggar.
gaia
 
Om det är så illa isolerat så kan det kanske vara läge att köpa mer isolering och låta den ligga kvar på hela ytan.
Annars är det, som redan sagts, bäst att isolera där du har den största tempdiffen. Men det är kanske så liten skillnad mellan B och C.
Värmeflödet per m2 som går upp genom innertaket beror av konstruktionens u värde och temperatur differensen mellan vind och rummet under.
P/m2=u*(temp,varm - temp,kall)
Så det är isolering eller inne tempen man har att spela med
 
I
gaia skrev:
ion , får du kondens enbart på taket? Jag har inglasat altan och det immar mest på glasväggar.
gaia
Nej självklart blir det lika mycket på glaset. Tänker man sig då att det är lika mycket på brädorna i taket, troligen mer eftersom värmen stiger, då kan man känna lite oro.
Kanske obefogat för det har ju varit oisolerat i 30 år utan att jag märkt något med brädorna, däremot har armaturerna börjat rosta.
Vet inte om det har att göra med bytet till lågenergilampor, de hinner kanske inte torka ut omgivningen på samma sätt den korta tid de sporadiskt är tända.
 
ion, du har ju kall vind och lika kall veranda så jag förstår inte vad du ska isolera från vad?
Jag skulle satsa på en ny armatur som tål fukt typ med porslinsockel ,glaskupa och få en lösning på problemet än att lägga isolering mellan en kallvind och en kall veranda.
gaia
 
Tack för era svar. Ja, om vinden är så pass ventilerad att det nästan är som utomhusluften så blir ju (A) som att man skulle isolera bredvid huset... och jag anar att det just är väldigt ventilerat så ni fick mig att inse att (A) inte är aktuellt. Vidare inser jag nu att jag givetvis bör lägga isoleringen över sovrummet eftersom det då blir en maximalt isolerad låda då. Case closed.

Tänk vad saker blir uppenbara med facit i hand.

:)
 
I
gaia skrev:
ion, du har ju kall vind och lika kall veranda så jag förstår inte vad du ska isolera från vad?
Jag skulle satsa på en ny armatur som tål fukt typ med porslinsockel ,glaskupa och få en lösning på problemet än att lägga isolering mellan en kallvind och en kall veranda.
gaia
Nja, du har nog missat nåt. Det är när man öppnar dörren ut till uterummet det blir kondens.
 
ion skrev:
Nja, du har nog missat nåt. Det är när man öppnar dörren ut till uterummet det blir kondens.
Det fenomenet kan nog ingen isolering i världen råda bot på. Även om det är isolerat så kommer taket att vara kallt när du öppnar. Lämnar du öppet i flera timmar så att alla ytor hinner anta den nya temperaturen är det en annan sak, men alldeles efter att du öppnat så kommer det fortfarande att kondensera.
 
I
Avemo skrev:
Det fenomenet kan nog ingen isolering i världen råda bot på. Även om det är isolerat så kommer taket att vara kallt när du öppnar. Lämnar du öppet i flera timmar så att alla ytor hinner anta den nya temperaturen är det en annan sak, men alldeles efter att du öppnat så kommer det fortfarande att kondensera.
Flera timmar har jag inte öppet höst och vinter, men i glada vänners lag kan det bli en timme. Det är väl ganska lätt att konstatera om och när det blir kondens, det är ju bara att öppna dörren och titta på glasen. Om 25gradig fuktig luft strömmar ut och värmer taket i uterummet avtar bildandet av kondens där, är det ingen isolering avtar det aldrig. Men visst, jag skjuter kanske kaniner med elefantbössa, det har ju inte varit problem tidigare.
Samtidigt måste man ju hitta på nått och då är det väl gott om man gör något man tror på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.