Ja ser lite då & då att det är prästgårdar till salu. Men kan jag här och nu se vad de sålts för? Jag vet ju inga fastighetsbeteckningar men vill ändå kunna se priset på dem. De kan ju vara q märkta och gör det att de säljs billigare eller vad tycker marknaden om det?
 
Jag vet att det såldes en prästgård i Häradsbäck utanför Älmhult i år som gick för 1 375 000 kr. Det är en välbevarad byggnad som hade renoverats till viss del med nytt tak och bergvärme. Stor tomt. Pga detta gick den för något mer än övriga hus i samma område.

Jag tror att priset på prästgårdar sätts som priset för alla andra fastigheter. Fastighetsbeteckningen är väl inte så svår att få tag på om du är intresserad? Ring någon vid kyrkan i församlingen och fråga dig fram.
 
Svenska kyrkan verkar sälja av, det har aldrig sålts så många som just nu...
 
Många frågor på samma gång!

1. Att Sv Kyrkan just nu säljer många prästgårdar beror helt enkelt på att församlingarnas ekonomi är allt mera pressad. Sjunkande medlemsantal och ökande kostnader för prioriterad verksamhet. Prästgårdarna ligger inte där prästerna vill bo, och de är ofta otympliga kråkslott, vars marknadshyra inte täcker ägarens verkliga kostnad.

2. Priset för en såld prästgård framgår (precis som vid alla andra fastighetsaffärer) enklast genom att du tar reda på fastighetsbeteckningen och begär fram uppgiften ur fastighetsregistret. Men eftersom säljaren råkar vara en tämligen offentlig institution bör du kunna begära fram beslutsprotokollet där försäljningsavtalet finns med som bilaga.

3. Vad "marknaden" tycker om byggnadsminnen? Det låter ju fint med "kulturskydd". Men ett hus som är byggnadsminnesförklarat kan ägaren faktiskt inte hantera lika fritt som ett vanligt hus. Du får inte förvanska det eller använda det som du kanske själv vill. Allt måste först godkännas av vilt främmande myndighetspersoner. Och måste man reparera ska det ske med antikvariskt korrekta material och metoder. Det kan bli dyrt, men i gengäld betalar staten ett (blygsamt) bidrag till merkostnaden. Byggnadsminnet utgör också en inskränkning i kommunens detaljplanemonopol. Vilket vid sällsynta tillfällen faktiskt kan vara riktigt, riktigt bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.