Hej,

Dags för första inlägget på forumet!

Jag har en fråga om en variant på Powerport som heter FlipTop och som egentligen är avsedd för inbyggnad i bänkskiva (finns i två verisoner - en för kök och en för kontor). Tillverkare av denna är Schulte och mer information samt bilder finns på www.schulte.com

Då jag kommer att ha granitskivor samt bänkskåp med lådor i köket så känns det inte så roligt att starta med att såga sönder de nya köksskåpen för att få plats med en Powerport eller en Fliptop. Därför undrar jag om det går att bygga in en FlipTop i väggen? (Och med "går" så menar jag då också om det är ok att göra så). Till saken hör att det inte är i direkt anslutning till diskbänk utan 2 meter ifrån. Finns det någon på forumet som har gjort detta eller finns det någon elektriker som absolut avråder från detta av något skäl?

Tack!
 
port_kueche_3.jpg

Jag vet ju inte om det är en vägg på bilden, men det verkar ju inte vara några problem med att montera den horisontalt.

Har själv aldrig monterat någon sån där. Visst sitter där en stickpropp som ska anslutas till vanligt vägguttag för strömförsörjning? Om du avgränsar utrymmet i väggen som ska inhysa Powerporten så skulle jag inte se några större problem med det.
 
Tack för svaret!

Jag har förstått det på samma sätt, dvs att det ingår en stickpropp som ska anslutas till vanligt vägguttag (jag har inte beställt den ännu så är inte helt säker). Den variant som jag hade tänkt mig ser annorlunda ut än en vanlig powerport:

fliptop_1.jpg

Och den version jag har siktat in mig på är med tre uttag (dvs ingen data som på bilden). Fördelen med denna är att den inte bygger lika djupt som en powerport utan "endast" 95mm. En fråga till som dök upp: OM den inte har stickpropp utan ska anslutas som ett uttag skulle detta vara ok i en vägg? (förutsatt att man avgränsar den förstås)
 
Mest troligt har även den där en stickpropp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.