Hej.
Köpte mig ett begagnat powermax complete och får inte till det riktigt...Jag får nätverksfel på GSM.
Jag vet att min mobil växlar mellan edge och hspa. Försöker powermax larmet att ansluta till hspa och kan jag i så fall ändra detta någonstans?
Med vänlig hälsning/ Andreas
 
AEKHOLM skrev:
Hej.
Köpte mig ett begagnat powermax complete och får inte till det riktigt...Jag får nätverksfel på GSM.
Jag vet att min mobil växlar mellan edge och hspa. Försöker powermax larmet att ansluta till hspa och kan jag i så fall ändra detta någonstans?
Med vänlig hälsning/ Andreas
Kanske kan vara bra att först göra en factory reset och börja från början. Inte lätt att ta över någon annans larm med diverse inställningar.
 
Japp en fabrikterställning är gjord sedan tidigare och allar andra fel verkar vara borta, men får gsm modul nätverksfel...har också rssi låg
 
Nu på morgonen har jag rssi god, så jag får se om den automatiskt ändrat till edge?!
Ringer gsm larmet upp eller är det endast sms?
Med vänlig hälsning, Andreas
 
AEKHOLM skrev:
Nu på morgonen har jag rssi god, så jag får se om den automatiskt ändrat till edge?!
Ringer gsm larmet upp eller är det endast sms?
Med vänlig hälsning, Andreas
Det kan du ställa in. Har du laddat ner manualen? Det är rätt bra.
 
Japp manualen har jag framför mig. Utan den hade inte lyckats med mycket ;)
jag har satt gsm primär och tycker jag borde då få ett uppringt larm, men det kommer bara vid sms...
fick det att fungera nu! Däremot slutade larmet inte att ringa upp fastän jag avlarmat?!
jag förstår inte riktigt hur bekräftelse med telefon ska gå till?
mycket tacksam för hjälp!
 
Redigerat:
Bekräftar att du mottagit larmet gör du genom att håla inne 2:an på telefonen. Då lägger larmet på och slutar ringa. Håller du först inne 9:an så får du status på larmet, dvs reda på vilken sektion som larmar.
 
Tackar!
 
Hej
Har också ett Powermax Complete, eller kanske snarare varianten från Trygga Hem. Bytte från kontantkort till ett abonnemang (från Universal Telecom, vilket inte medför någon månadskostnad) och efter detta fungerar inte längre GSM-funktionen. Får "GSM-modul nätverksfel". Det står att man inte skulle ha vare sig nätspänning eller reservbatteri inkopplat vid byte av SIM-kort men då jag var rädd att förlora alla programmering lät jag batteriet vara inkopplat. Mailade Visonic och fick nyss besked om att ingen programmering skulle försvinna varför jag kopplade ur allt, tog ur och satte i SIM-kortet igen men får fortfarande bara felmeddelande. RSSI svag dessutom vilket jag väl får leva med, det har tidigare fungerat och ringt upp vid larm.
Gjorde du något speciellt eller löste det sig bara... av sig självt?
 
Du har inte simkod på kortet?
Och kortet fungerar att ringa med i en vanlig telefon?
 
knugen skrev:
Du har inte simkod på kortet?
Och kortet fungerar att ringa med i en vanlig telefon?
Har förstås en PIN-kod till kortet men kan inte hitta något om hur denna skall läggas i i systemet. Låter ju rimligt på alla sätt, men hur? Har testat att ringa med kortet från mobilen vilket fungerar utmärkt (med kod) så abonnemanget är det inget fel på.
Hur lägger man in PIN-koden??
 
Å andra sidan så får jag ju inget "PIN-kodsfelmeddelande" utan "GSM-modul nätverksfel".
 
Nätverksfel borde innebär att du inte kommer ut på nätet!
Om du måste slå kod på telefon för att kunna ringa med det så borde du rimligtvis behöva göra det på larmet också!?
Beroende på central men det finns under: 4.5.2 GPRS/BB SIM Pinkod (tror jag taget från huvudet)
Kan vara så att du har en gammal central och då finns inte möjligheten att knappa in pin.
Enklast är väl att ta bort inställningen när du har kortet sitter i en vanlig telefon?
 
Jonas S skrev:
Å andra sidan så får jag ju inget "PIN-kodsfelmeddelande" utan "GSM-modul nätverksfel".
Löste detta sig genom att ta bort pinlåset? Jag är intresserad att byta till universal också men avvaktar hur det gått för dig.
 
Har ett PowerMax Complete Från Trygga Hem vilket (har det visat sig) innebär att en del inställningar inte är åtkomliga. Exempelvis finns inte 4.5... "Define Comm." utan istället har jag som 4.5 Prog Tele och på 4.6 Prog GSM och ingenstans kunde man där lägga in SIM-kortets PIN.

Däremot satte jag kortet i mobilen, tog bort PIN-kodslåset, satte tillbaka SIM-kortet i larmet... et voilà! Funkar precis som det skall. Fick omgående telesamtal om "Sabotage centralapparat".

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.