Hur gör ni alla nybyggare därute, ni som bygger kataloghus och ni som bygger lösvirke, lägger ni pengar på potentialutjämning av armeringsnäten etc???
 
Mikael_L
Japp !

Just idag var jag och köpte 5mm galvad wire på biltema och wirelås på swedol, till garageplattan som ska gjutas snart.

Så materialkostnaden landar väl på ca 150:-
Sen lite jobb också.
 
Lånar tråden för ett litet tillägg rörande detta. Har själv ingen betongplatta att ansluta, och jag tänker inte ens försöka jorda träreglarna i golvet. Däremot är jag fundersam på vad som gäller med jordningen av vattensystemet. räcker det med den jordkontakt man får i pump, tryckvakt och VVB eller behöver man komplettera med mer?
 
Om man köper en galvad wire på biltema uppstår givetvis frågan om detta i kombination med wirelåsen är godkänt av myndigheterna? En helt annan aspekt är väl också om den behörige elektrikern är intresserad av att ansluta wiren i centralen. Är det någon som har en aning om vad man kan förvänta sig för tilläggskostnad för en potentialutjämning (135 kvm enplanshus)?
 
Ingvald skrev:
Om man köper en galvad wire på biltema uppstår givetvis frågan om detta i kombination med wirelåsen är godkänt av myndigheterna?
Kan du utveckla det där lite grann?

Först kollar man väl upp vad det är som krävs för prylar och sedan köper man in det. Var man köper materialet spelar väl inte någon roll?
 
Potentialutjämning har diskuterats i flera trådar här på forumet och jag har fått intrycket att de som uppenbart jobbar med dessa frågor till vardags har bestämda uppfattningar om vad som krävs för ett godkänt jobb. Som jag har förstått det är självklart snittarean och metalltyp viktiga för att undvika korrosion och för att fylla ledningskraven. Men tydligen måste även infästningen mot armeringsnät etc vara av särskild "godkänd" typ. Om det sen är yrkeskåren eller föreskrifterna som reglerar detta vet jag inte (eller om jag fått allt om bakfoten). Kort sagt mitt intryck är att det inte är riktigt så enkelt som att köpa några kabellås mm (fast jag skulle önska att det var det).
 
Snailman
Redigerat:
Ett litet tips är att svetsa ihop mattorna, då blir det "bara" en matta att jorda
 
Om man installerar produkter enligt tillverkarens anvisningar så har man en godkänd installation. punkt.
Företag som tillverkar och säljer utrustning för potentialutjämning tillhanahåller också anvisningar för hur deras produkter ska installeras.

Det går säkert att installera andra grejer också och få en lika bra installation, men hur ska man visa att det följer föreskrifterna????
 
men snälla nån detta är ju inte rocket science, sålänge man har rätt area på vajern och ansluter den till båda mattorna på flera ställen med klämmor som kan möjliggöra en bra förbindelse så har man ju uppnått samma effekt som med dyrare "godkända" grejer, enligt elsäkerhetsreglerna är det ju numera inte ett måste att följa svensk standard därför är valet lite mer fritt, men mer ansvar hänger på installatören.
 
Och om man ska VETA och inte TRO använder man för ändamålet testat och godkänt matr.
 
Man måste inte följa standard. Men man måste visa att det man gör uppfyller gällande krav och då är det både billigast och enklast att installera produkter som tillverkaren anvisar.
Man kan som sagt uppfylla gällande krav på annat sätt men hur bevisar man att man gör det???


lästips. ELSÄK-FS 2004:1.
kap.1 4§ resp. 5§
 
Redigerat:
Att regler införs av elsäkerhetsverket och andra myndigheter/verk har självklart en bakgrund i en känd problematik. När denna bakgrund känns lite svårförståelig blir nog respekten för regelverket påverkad. En förkrossande majoritet av Sveriges byggnader och förmodligen i stort sett alla byggnader i övriga världen(?) är inte försedda med potentialutjämning. Nyttan med detta regelverk blir därför mer svårbegriplig! Om jag ändå anser att det förmodligen finns ett sunt tänk bakom kanske jag är mer intresserad av att åstadkomma resultatet än att för någon (vem?) bevisa att det är riktigt gjort. Även om jag är en måttligt bildad person på detta område tycker jag det vore väldigt konstigt om man inte empiriskt kan verifiera om den insatta åtgärden är relevant och fyller sin uppgift, vad det nu var det var bra för...
 
Snailman
Här är ett par bilder från två olika grunder den ena med vajer och den andra med 'entrådig' tråd

den entrådiga ser ut att vara 8mm diameter...
 
  • reziseIMGP3446.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • reziseIMGP2457.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.