A
Om man har en jordad lampa som matas av spänning L1 och sedan en nolla. Då går det alltså en ström i nollan men ingen spänning.

Sedan blir det en ström i pen-ledaren som gör att det blir en spänning som går ut i höljet på lampan, men hur?

Om det inte finns någon spänning i nolledaren varifrån kommer spänningen?
Är spänningen L1 som sipprar sig fram genom pen-ledaren och når höljet eller uppstår den ur tomma intet?

Om man kan mäta från jord till höljet och få utslag är det två olika jordar då också?
 
O
Läs Bos inlägg...
 
Redigerat:
A Achren57 skrev:
Om man har en jordad lampa som matas av spänning L1 och sedan en nolla. Då går det alltså en ström i nollan men ingen spänning.
När det går ström i nollan så blir det per automatik även en spänningsskillnad mot jord.

A Achren57 skrev:
Sedan blir det en ström i pen-ledaren som gör att det blir en spänning som går ut i höljet på lampan, men hur?
Spänningen finns redan i nollan innan nolla & jord går ihop.

A Achren57 skrev:
Om man kan mäta från jord till höljet och få utslag är det två olika jordar då också?
Man får olika spänningspotential mellan olika jordplan beror på att det går ström i ena/bägge jordplanen.

Det är en av anledningarna till att tex en signalkabel (tex ethernet) aldrig ska jordas i bägge ändar främst när det är mellan olika byggnader.
 
Ja det är olika jordar. Det går strömmar lite överallt så två olika "jordpunkter" eller "nollpunkter" har sällan exakt samma potential. Och det går ingen ström utan spänning.

Den första grejen du behöver förstå är att du inte har spänningen 0 i neutralledaren på andra sidan lampan. Det blir ett spänningsfall i neutralledaren precis som det blir ett spänningsfall i PEN-ledaren.

Jag har ritat upp ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Sladdar är inte fria från impedans, de är inga supraledare. Så strömmen genom dem orsakar ett spänningsfall.

Schematisk bild av TN-C och TN-S jordsystem inom eldistribution, inklusive spänningsnivåer och förluster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi börjar hos transformatorn som är vår spänningskälla, så är det endast där som du kan mäta upp 230 V (i ett belastat system, och om vi bortser från transformations interna impedans).

Om vi belastar med en lampa som drar 5 A, så går det 5 A genom fasledaren och 5 A genom N + PEN-ledaren, samma ström hela vägen, om den inte tar en lite omväg vilket den nästan alltid gör. Men den sammanlagda ström som når transformatorn i retur är 5 A.

Impedansen i fasledaren ger ett spänningsfall på 2 V. Det är ett exempel med antagandet att impedansen hos fasledaren är R = U / I = 2 V / 5 A = 0.4 ohm. Inte ett helt orimligt värde. Fasledaren är alltså en "belastning" som utvecklar en effekt (värme).

Ungefär samma spänningsfall sker i returledaren N+PEN. Det mesta spänningsfallet uppstår vanligen i neutralledaren eftersom den har en klen area jämfört med PEN-ledaren. Jag ritade därför in 1.5 V i N-ledaren och 0.5 V i PEN-ledaren.

Över lampan till höger blir det alltså inga 230 V, utan man får dra av spänningsfallet i fas-, neutral och PEN-ledare.

Och nu kommer vi till "spänningen i nollan". Mäter man spänningen på nollan på andra sidan lampan och transformatorns jordpunkt så får man ca 2 V i detta exempel. Så visst finns det en spänning där.

Men samtidigt måste man ju tala om vad man mäter denna spänning emot. En spänning har man mellan två punkter. Var finns spänningen 0? Ja, det beror på vad du mäter emot. När vi talar om att en spänning är farlig så menar man spänningen mot moder jord. Den är inte heller 0. Potentialen 0 finns endast vid transformatorns jordpunkt.

Jag har ritat ut de olika spänningarna mot ett jordtag till höger i den egna anläggningen. Detta jordtag har inte exakt potential 0 V mot transformatorn jordtag. Det flyter lite ström i moder jord också pga diverse medvetna och ofrivilliga jordtag här o där. Men jag har inte justerat sifforna efter det.

Titta också på skyddsjorden. I elcentralen är den förbunden med PEN-ledaren, så även skyddsjorden har en potential mot moder jord, om än liten. Samma potential som spänningsfallet i PEN. Eftersom det inte går någon ström i skyddsjorden så är det samma potential på höljet till den skyddsjordade lampan. 0.5 V kan man känna om man är känslig.

Hur skulle denna potential i skyddsjorden förändras om man anslöt ett jordtag på PEN-ledaren mitt emellan transformatorn och elcentralen? Jo, spänningen blir ungefär halverad, 0.25 V, för nu är det spänningsfallet fram till detta jordtag som man upplever som beröringsspänning i sin anläggning. Det går som sagt jämförelsevis en mycket liten ström i moder jord mellan jordtagen eftersom impedansen i PEN-ledaren är så mycket mindre.

Så lokala jordtag är bra.

Jag ser nu att jag supit bort mina +50 år gamla kunskaper i subtraktion, så en siffra i bilden är felaktig. Vilken?
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om man har en jordad lampa som matas av spänning L1 och sedan en nolla. Då går det alltså en ström i nollan men ingen spänning.

Sedan blir det en ström i pen-ledaren som gör att det blir en spänning som går ut i höljet på lampan, men hur?

Om det inte finns någon spänning i nolledaren varifrån kommer spänningen?
Är spänningen L1 som sipprar sig fram genom pen-ledaren och når höljet eller uppstår den ur tomma intet?

Om man kan mäta från jord till höljet och få utslag är det två olika jordar då också?
Hela spänningen "tas upp" i resistansen i lampan, glödtråden i en gammal lampa. därefter finns ingen potential mot jord.

Strömmen tar sedan den enklaste vägen genom nollledaren till jord
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser nu att jag supit bort mina +50 år gamla kunskaper i subtraktion, så en siffra i bilden är felaktig. Vilken?
?
 
  • Elkraftsystem med transformator, elcentral, förbrukare och TN-C/S jordsystem, inklusive spänningsnivåer och förluster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Ett stort tack för alla inlägg (y)
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sladdar är inte fria från impedans, de är inga supraledare.
TS fråga är dock väldigt relevant och intressant på ett djupare plan, eftersom man inom strömkretsläran betraktar ledarna i en krets som idealiska, dvs. att två punkter som är sammanbundna med en ledare har samma potential. Alltså just supraledare.

Men som TS insett så uppstår ett dilemma där. Man kommer (teoretiskt) fram till att en viss ström flyter genom en ledare i kretsen, men hur kan ström flyta utan att det finns en potentialskillnad?
Det där träter uppenbarligen de lärde om, men för oss dödliga får man kanske nöja sig med insikten att skolbokens ellära är en teoretisk modell som inte nödvändigtvis är tillämpbar på t.ex. supraledare.
Eller så går man igång på dessa funderingar och skolar om till kvantfysiker. :rofl:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Hela spänningen "tas upp" i resistansen i lampan, glödtråden i en gammal lampa. därefter finns ingen potential mot jord.

Strömmen tar sedan den enklaste vägen genom nollledaren till jord
Kom inte och förstör nu när @Bo.Siltberg föredömligt har visat att det är resistans i alla delar i kedjan. Både i kabeln som går "till" lampan (fas) och från lampan till jord (nollan). Och där det finns resistans och ström finns det även spänning. Annars måste du motbevisa Ohms lag.

Så nej, "hela spänningen" tas inte upp i lampan. Och desto starkare lampa, desto mindre spänning "tas upp" i lampan och desto mer "tas upp" i ledningarna.

Det är därför man säkrar av ledningarna så att en allt för stark lampa inte gör att det "tas upp" så mycket spänning i ledningarna att de börjar lysa istället för lampan ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
TS fråga är dock väldigt relevant och intressant på ett djupare plan, eftersom man inom strömkretsläran betraktar ledarna i en krets som idealiska, dvs. att två punkter som är sammanbundna med en ledare har samma potential. Alltså just supraledare.
Gör man?

Är det därför vi har säkringar i elsystem och elektriker räknar på förimpedans/utlösningsfaktor när installationer ska göras?

Frågan kan vara retorisk ;)
 
C
R RoAd skrev:
Gör man?
Ja visst gör man det. Vill man räkna på förimpedans, ledningsresistans, utlösningsvillkor och liknande räknar man på en s.k. ekvivalent krets där dessa är explicit modellerade i kretsen. T.ex.:
Enkelt elektriskt kretsdiagram med spänningskälla, resistorer (Rkabel, Rlast) och en strömbrytare (Zför).
Sen är det förvisso så att EL-VIS och liknande verktyg inte nödvändigtvis presenterar det på detta vedertagna sätt. Men det är så beräkningen går till.
 
R
C cpalm skrev:
Ja visst gör man det. Vill man räkna på förimpedans, ledningsresistans, utlösningsvillkor och liknande räknar man på en s.k. ekvivalent krets där dessa är explicit modellerade i kretsen. T.ex.:
[bild]
Sen är det förvisso så att EL-VIS och liknande verktyg inte nödvändigtvis presenterar det på detta vedertagna sätt. Men det är så beräkningen går till.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Visst förenklar man i vissa fall och skiter i ledningsresistans om den för den aktuella kretsen är försumbar. Lite som att man skiter i jordens kurvatur om man uppför en friggebod.

Det betyder ju dock inte att det uppstår något dilemma som du skrev. Resistansen finns där och då också ett spänningsfall om man leder ström genom den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Kom inte och förstör nu när @Bo.Siltberg föredömligt har visat att det är resistans i alla delar i kedjan. Både i kabeln som går "till" lampan (fas) och från lampan till jord (nollan). Och där det finns resistans och ström finns det även spänning. Annars måste du motbevisa Ohms lag.

Så nej, "hela spänningen" tas inte upp i lampan. Och desto starkare lampa, desto mindre spänning "tas upp" i lampan och desto mer "tas upp" i ledningarna.

Det är därför man säkrar av ledningarna så att en allt för stark lampa inte gör att det "tas upp" så mycket spänning i ledningarna att de börjar lysa istället för lampan ;)
För TS problemställning så förenklade jag lite genom att anta en ideal supraledande kabel.

Det finns ingen anledning att lyfta in allt i frågan som inte handlar ledningens resistens imo :)
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
För TS problemställning så förenklade jag lite genom att anta en ideal supraledande kabel.

Det finns ingen anledning att lyfta in allt i frågan som inte handlar ledningens resistens imo :)
Du har "förenklat" på ett sätt som gör att det du svarar är rent fel. TS frågar ju rakt ut "Då går det alltså en ström i nollan men ingen spänning".

@Bo.Siltberg har gett en bra förklaring i #4
 
C
R RoAd skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma.
Vart jag vill komma är helt enkelt att jag förstår hur TS resonerar och varför han inte får ihop det.
TS tänker på sin krets ur det teoretiska perspektiv man lär sig i skolboken.
Enkel elektrisk krets med spänningskälla, resistor och strömriktning angiven från punkt A till B.
Dilemmat är att om A och B (i teorin) har samma potential - hur kan det då (i teorin) flyta en ström I? Eller vice versa.
Skolbokens idealiserade ledare bryter mot Ohms lag.

Att det inte är ett dilemma i den fysiska världen kan vi vara överrens om. Så länge man håller sig borta från supraledare då, som trots allt finns på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.