Jag håller på att renover en gammal kåk och vi skall snart gjuta plattan. MÅSTE (lagkrav) man potentialjorda plattan vid renovering?

/N
 
Nej, precis som du inte heller måste potentialutjämna en ny villa's platta.

Det är i regel bara i särskilda fall det "måste" göras med stöd från föreskrifter, t.ex. en enskild tomt ute på landet/ i skogen och liknande - och då med särskilda omständigheter.
Det skadar ju inte, men är som sagt sällan ett verkligt krav.
 
Ett ytterligar svar så du känner dig lite säkrare.

Nej, behövs inte.
 
Reglerna säger att armeringsjärn i betong ska anslutas till potentialutjämningssystemet om tillämpligt. Men vad är tillämpligt? Alltså måste man inte det, som sagts tidigare.
 
davidnordin skrev:
Nej, precis som du inte heller måste potentialutjämna en ny villa's platta.

Det är i regel bara i särskilda fall det "måste" göras med stöd från föreskrifter, t.ex. en enskild tomt ute på landet/ i skogen och liknande - och då med särskilda omständigheter.
Det skadar ju inte, men är som sagt sällan ett verkligt krav.
Möjligen rätt svar, men fel motivering. Alla byggnader måste potentialutjämnas sedan ett par år.

Huruvida detta även gäller renoveringar framgår inte av föreskrifterna.
 
nej.

"
Vad menas med ”om tillämpligt” i SS 436 40 00, 413.1.2.1: 413.1.2.1 HuvudpotentialutjämningI varje byggnad skall följande ledande delar anslutas till huvudpotentialutjämningssys temet:– skyddsledare eller PEN ledare i huvud ledningar– huvudjordningsskena– jordtagsledare (om en sådan finns)– rörledningar av metall i byggnaden, till exempel gas och vattenledningar– byggnadsdelar av metall, central värmeanläggning och luftkonditione ringssystem, om tillämpligt– armeringsjärn i betong, om tillämpligt"
-

"Svar: Det är tillämpligt att ansluta de främmande ledande delarna om en beröringsspänning som överstiger 50Vkan uppstå mellan dessa delar och delarna som omfattas av huvudpotential utjämning och frånkopplingstiden vid ett fel överstiger 0,4 s (vid fasspänningen 230V). Se även 413.1.3.3, tabell 41A.Detta svar är endast övervägt utifrån den säkerhet som fordras för skydd mot elchock. Potentialutjämning kan behöva ut föras av andra skäl, t.ex. åskskydd och skydd mot elektromagnetiska störningar" - Elsäkerhetsverket
 
Om huset råkar vara en enskild tomt ute på landet då (vilket det är)?
 
Jag skulle väl personligen hellre alltid potentialutjämna oavsett villkor, det behöver inte kosta mycket och drar goda egenskaper med sig.
 
Ja det lutar åt det. Jag har lite strul med elektrikern bara just nu (får inte tag i honom) och det skall gjutas snart så jag måste köpa prylarna själv. Och vissa saker är svårt att få tag på som privatperson, och potentialutjämningsdelar verkar vara det. Men om någon har tips på lämplig butik som har det så är jag tacksam.
 
Mikael_L
Men köp 5mm galvaniserad stålwire och 2 st wirelås / armeringsmatta.
Dra wiren i slinga och fäst med 2 lås per matta, dra åt ordentligt, för att erhålla bra långtidskontakt. Dra upp wiren, ev båda ändarna vid inkommande el, så wiren räcker till lämplig plts för huvudpotentialutjämningsskena ... puhhh länge sedan jag skrev ett så långt ord ... ;)
 
Om man även läser RÅDEN i starkströmsföreskrifterna:

Råd: Sådana ledande delar som utifrån kommer in i byggnaden bör föras in nära varandra på samma plats.
Även metallkonstruktioner med större utsträckning inom en byggnad bör anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet.


Detta innefattar armering, rör, stålbalkar, kabelstegar etc.

Det finns inga separata regler för byggnader på landsbygden. Därimot var det tidigare så att reglerna i huvudsak gällde ladugårdar och liknande.
 
Tack för alla förklaringar. Skall ut och köpa galvad stålvajer i helgen då.
 
råd och krav är olika saker :)
 
Hemmakatten
Hmm, möjligt att jag ger mig ut på hal is nu (el är inte riktigt mitt område ;)). Men jag har för mig att jag läste i en tidigare tråd här på forumet att man inte skall använda en tvinnad stålwire utan att man skall använda massivt stål samt att diamentern man använder beror på hur lång den blir. Möjligt jag har fel, men ville ändå påpeka detta. Finns säkert någon elektriker här som vet definitivt besked.

Vi hade en massiv stålwire/lina (eller vad det nu kallas) och den var definitivt tjockare än 5 mm.
 
Mikael_L
5mm dia = 19 mm2 i area = . > PENledare = godkänt. (såvitt jag förstått)
Även med areakorrektion map att det är stål istället för koppar ..


Däremot är vanlig galvad stålwire ingen produkt avsedd och uttestad för potentialutjämning, så det är nog mest det man kan haka upp sig på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.