Hej, har eventuellt stött på problem som jag behöver er feedback på.

Jag bygger garage och har två separata portar med en motor på vardera port.
Portarna har plintar för externa knappar(återfjädrande/impuls) för att starta/stoppa/starta... portarna
Dessa plintar är potentialfria, dvs kretsen ska bara slutas så reagerar motorn.

Jag har tänk ha en fysisk återfjädrande knapp på väggen. Jag har satt en apparatdosa och tänkt använda en Schneider "lamp-strömställare". För att kunna styra båda portarna tänkte jag mig en kronbrytare.

Nu till mitt ev problem.
Kronbrytaren har två utgångar, en till varje motor. So far so good.
Men den har bara en ingång. (normalt L, i mitt fall kommer strömställaren vara strömlös).

Kan jag koppla ena plinten från varje motor till "L" på kronbrytaren och koppla respektive andra plint från vardera motor till tändtrådarnas plintar på strömställaren?
På så vis borde bara en krets bli sluten så länge man bara trycker på en knapp åt gången?
Eller kommer de ändå att påverka varandra och ev skapa problem?

Portarna stömsätts av samma fas, samma säkring, "samma sladd"..

Se bild för att vidare se min tänkta lösning
Handritad skiss av kopplingsschema för två garageportsmotorer och en återfjädrande knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera att allt detta är potentialfritt, jag har elektriker som installerat det andra men lämnat portstyrningen åt mig (på min begäran)
 
Jag hade undvikit att koppla ihop terminalerna från två separata styrsystem.
Plintarna är inte potentialfria, där ligger säkert spänning på den ena terminalen som sedan matas in på den andra, alt. så sänks en ingång mot jord vid aktiverad brytare.
Det kan funka men det är dyra grejor att labba/testa på.

Använder du en dubbeltrapp-brytare så kan du separera de båda portöppningsingångarna i samma brytare.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Utgångarna är inte potentialfria utan det är bara brytarna som ska vara det, så gör du som du tänkt så för du in en främmande spänning på portstyrningen och det brukar inte sluta bra.
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade undvikit att koppla ihop terminalerna från två separata styrsystem.
Plintarna är inte potentialfria, där ligger säkert spänning på den ena terminalen som sedan matas in på den andra, alt. så sänks en ingång mot jord vid aktiverad brytare.
Det kan funka men det är dyra grejor att labba/testa på.

Använder du en dubbeltrapp-brytare så kan du separera de båda portöppningsingångarna i samma brytare.
Tack för snabbt svar.
Precis som du säger, knappen ska vara potentialfri. Fel av mig.
Dubbeltrapp.. ahhhhh

Såhär då misstänker jag?
Elektriskt kopplingsschema som illustrerar anslutningen av två motorer till en potentialfri dubbeltrappströmbrytare.
 
  • Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
Ja en dubbeltrapp blir bra. Håll koll på inkopplingen i brytaren så att de ligger i öppet läge i vila.
Som du har ritat ser det ut som signalen till motor 1 ligger slutet i viloläge.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja en dubbeltrapp blir bra. Håll koll på inkopplingen i brytaren så att de ligger i öppet läge i vila.
Som du har ritat ser det ut som signalen till motor 1 ligger slutet i viloläge.
Just ja, såklart.. tänkte att jag kunde korrigera det med de fjädrarna.. men som jag hade ritat det stod de åt olika håll.
Så här blir bättre?
Elektriskt kopplingsschema med två motorer anslutna till en brytare, korrekt riktade fjädrar visade.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…

Bästa svaret

M mr/mrs smith skrev:
Just ja, såklart.. tänkte att jag kunde korrigera det med de fjädrarna.. men som jag hade ritat det stod de åt olika håll.
Så här blir bättre?
[bild]
Ja det är schematiskt korrekt.
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.