Hejsan, vad gör man om potatisblasten har blivit så hög att den viker sig?, jag vet att man kan klippa av den, men då stannar skörden upp, finns det något annar alternativ?.
 
A
P Pinge1959 skrev:
Hejsan, vad gör man om potatisblasten har blivit så hög att den viker sig?, jag vet att man kan klippa av den, men då stannar skörden upp, finns det något annar alternativ?.
toppa den
 
  • Gilla
Pinge1959
  • Laddar…
Maskintok skrev:
toppa den
Ok, men stannar den inte av då?, har för mig att jag läst det någonstans.
 
A
P Pinge1959 skrev:
Ok, men stannar den inte av då?, har för mig att jag läst det någonstans.
har då fått göra detta själv de år då blasten stuckit iväg.. annars så är det bara att gräva upp potatisen..
Det har då fungerat för mig..
 
  • Gilla
Pinge1959
  • Laddar…
Avblastning görs när man inte vill att potatis ska växa mera. Eller om det börjar bildas bladmögel. (enligt en odlare som hanterar 8000 ton/år)
 
  • Gilla
Pinge1959
  • Laddar…
Jag vet inte var du bor, men här i östergötland är det absolut lagom tid att slå blasten nu om du satte potatis i lagom tid (vilket här är ganska precis 15 maj).
 
  • Gilla
Pinge1959
  • Laddar…
Den största anledningen att slå blasten är att stimulera skalbildning så att potatisen tål skörd och förvaring. Så om man ska lagra potatisen är det bra att slå blasten. Går potatisen direkt från landet till grytan finns det ingen anledning att slå.
 
  • Gilla
Pinge1959
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den största anledningen att slå blasten är att stimulera skalbildning så att potatisen tål skörd och förvaring. Så om man ska lagra potatisen är det bra att slå blasten. Går potatisen direkt från landet till grytan finns det ingen anledning att slå.
Mja. Så vitt jag vet kan man om blasten drabbas av bladmögel få brunröta på själva knölarna vilket motverkas genom att slå blasten.

Men visst, om man ändå ska dra upp knölarna inom någon vecka eller tre för att koka direkt så kan man ju lika gärna låta bli.
 
  • Gilla
Pinge1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.