Hejsan

Har införskaffat en postlåda som ska monteras upp antingen nu i vinter eller till våren... Det är en mindre modell med två stolpar och bygel som ska monteras i mark.

På Beijers sajt går det att läsa följande:
"Fastsättning kan ske att genom att man gjuter eller använder ett jordankare. Postens rekommenderade höjd till inkast: lantbrevbärare 900 mm, övrigt 1100 mm."

Hur bra är det att använda jordankare?

/ Fredrik
 
Jordankare är väl nått i stil med plint va?
Borde ju funka utmärkt, lådan väger imte möd så det borde bli rätt stadigt.
 
piliz skrev:
Hejsan

Har införskaffat en postlåda som ska monteras upp antingen nu i vinter eller till våren... Det är en mindre modell med två stolpar och bygel som ska monteras i mark.

På Beijers sajt går det att läsa följande:
"Fastsättning kan ske att genom att man gjuter eller använder ett jordankare. Postens rekommenderade höjd till inkast: lantbrevbärare 900 mm, övrigt 1100 mm."

Hur bra är det att använda jordankare?

/ Fredrik
Det är väl bara att gräva ur en grop o köra i 2 säckar betong o sedan väga in o fixera stolparna med bygeln. Så gjorde jag. Easy piecy lemon squeezy! ;) :)

Kolla noga med kommunen o posten exakt var lådan ska stå så slipper du tjafs i efterhand.
 
tack för svaren.
speciellt det där med att kolla med kommunen ;)

(Har även en gropp grävd redan där elen kommer ut från gatan :)

Får se vilket alternativ jag väljer att köra på...

/ Fredrik
 
Om du har tid och ork... varför inte göra något mer än bara en stolpe?
-Jag har gjort ett staket på ca en ½ meter brett som brevlådan sitter på. Bakom staketet sitter en häck. Ganska bra om jag får säga det själv, men eget skryt låter illa, eller hur talesättet nu lyder. :)
 
i vår ska vi nog fixa en häck alternativt ett staket...
Men det blir en stolpe till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.