E
Skrivet av: Pelpet

Posten försöker ju bara bli sämre och sämre. Varför inte samordna post och tidningsutdelning så att man får sin post på morgonen? Och dessutom göra det enklare att skicka brev (fler brevlådor, t.ex. i varje större fastighet). Oftast är det ju inte så viktigt att det går snabbt nu för tiden, har man bråttom skickar man mail.
 
E
Skrivet av: Anders

Hur många brev måste posten dela ut i timmen för att det ska vara lönsamt? Ett genomsnittligt brevbärarkontor hanterar mellan 120-280 brev i timmen, för det mesta så ligger den under 200 brev/timmen. Genomsnittet är inklusive utdelning och sortering, sorteringen ligger på ungeför 800-1200 brev i timmen.

Jämfört med Danmark där man under ett år tappade 25% av sin "Core-business", brevvolymen sjönk så drastiskt. I Sverige har det i runda tal varit mellan 5-10% per år.Ett problem är att det tar ungefär lika lång tid att gå upp i ett trapphus med 5 brev som 10, det andra är att det fortfarande krävs tillräckligt många anställda för att kunna klara av utdelningen på alla områden.

Tror inte att Posten försöker bli sämre utan att man försöker få företaget att överleva med minskade intäkter, inte bara för dagen utan den prognos man kanske gör för hur det kommer se ut i framtiden. Man gjorde ganska stora förändringar för ung tio år sedan och att göra dom idag hade varit försent.

Om man ordnar med fastighetsboxar, om man kan få en snabbare utdelning till villor, så ökar man antalet brev/timmen. Posten kan anställa mindre antal människor och gå i vinst.

Alternativet är förstås att man finansierar postverksamhet genom staten antingen genom minskad avkastningskrav eller genom ekonomiskt stöd. Då kan man kanske t.o.m. som ett extremt exempel få breven i hand av brevbäraren.
 
E
Skrivet av: Mike

Var väl länge sedan brevutdelning var postens core-business?! Core-business för byggahus.se är väl att vara lite lättstötta;
jag råkade tipsa om en annan sida för ett tag sedan och blev bannad på livstid. Ingen förklaring annat än att jag gjort reklam. Det värsta är att mina besök på sidan fortfarande registreras och att mitt medlemsskap räknas i statistiken. mMan kan ju bli arg för mindre.
Sidan jag tipsade om var en helt privat blogg där de gör ett franskt badrum för 5000 SEK
 
E
Skrivet av: Nisseman

Vilken blogg var det?
 
E
Skrivet av: Tomas

De flesta passerar ändå trapphuset en gång om dagen. De som inte gör kanske borde för sin egen skull. De som inte kan måste väl ha assistans redan av något slag.
Upplevde brevlådor i trappen som en markant förbättring när de infördes i mitt gamla lägenhetsboende. Med en utgående brevlåda i samma kluster av lådor kunde man skriva direkt "Retur avsändaren" på all uppenbar direktadresserad reklam utan att behöva släpa in det i lägenheten. En trevlig mötesplats där man träffade grannar. Jättebra modernisering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.