Goder afton!
Köpte en SCM planhyvel modell gammal, för lite mer än en månad sen. Säljaren har lovat en ziljon ggr att komma hit och gå igenom med mig...men inget händer.
Det är ju ingen rocketscience precis och hyveln startar och hyvlar, problemet är att när ämnet passerat främre matarvalsen så får inte den bakre valsen grepp och man får dra ut ämnet för hand, mindre kul. Fick ett förslag på att orsaken kan vara att hyvelstålen sticker ut för långt och därmed får bakre valsen inte grepp. Jag vill såklart utreda om det är så och fixk med en postningsmall med maskinen. Kruxet är att jag aldrig använt en sån! Kan någon peka mig i rätt riktning till en bra guide, eller kanske till och med förklara hur det funkar?!
Äldre modell av SCM planhyvel med synliga hyvelstål och matarvalsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal SCM planhyvels matarvals och hyvelstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en postningsmall nära valserna på en gammal SCM planhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Det ser ut som din planhyvel har en hållare för vändskär av fabrikat bruks (jag är inte säker på stavningen) det är tyska vändskär.

Om man vill göra det lätt för sig så kan du borra några hål i botten på kuttern o gänga dessa sätta några ställskruvar som stålhållaren vilar på.

Förmodligen är detta redan gjort i din hyvel.

Det är ju det som är vitsen med vändskär att dom skall vara smidiga att byta.

Och posta stålen noga en gång med hjälp av ställskruvarna.
Nästa gång du behöver byta stål så lossar du bara kilen och vänder stålen eller byter till nya.
Jag gjorde så i en äldre rikthyvel jag hade för länge sedan.

Att bitarna fastnar kan bero på släptrycket bakom kuttern ligger på för hårt i så fall kan du se om det finns några ställskruvar till det som du kan lossa lite och höja släptrycket något.
Alternativt flytta ut stålen någon tiondel.

Har du tittat på utmatningsrullen om den är i bra skick ibland så kan den vara i gummit som blivit skadat eller är för hårt.

Det går att vulka om en sådan rulle.

Har du provat att använda Supergleit på bordet eller Waxelit så kan det gå lättare att få igenom arbetsstycket om det trilskas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Såg nu att din utmatningsvals var i stål så glöm det jag skrev om gummivalsar.
 
Tack Sweden för input!! Hur använder man mallen, vet du det? Lägger man den ovanpå och sen justerar man så att stålen touchar mallen?
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Hej

Din inpostningsmall är bearbetad i samma diameter som kuttern.
mallen är även bearbetad i mitten där stålen ska stöta emot det kan vara så att under stålhållaren så finns det några fjädrar som pressar stålhållaren uppåt mot din mall.
Det du får testa är att lossa en kil och se om stålhållaren vill uppåt då behöver du bara ha stålhållaren på plats när du drar åt skruvarna i kilen.
Dina kilar verkar vara märkta var dom ska sitta så byt eller vänd bara ett stål åt gången.

Dom här stålen har några hål i sig som passar på motsvarande tapp på stålhållaren.

Ring SL-verktyg när du behöver nya stål så fixar han det till dig,Sivert är mycket hjälpsam när det gäller äldre maskiner som kan vara svårt att hitta delar till.
 
  • Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Jag använder vax till bordet så det glider.
Jag ställer in skären med pennmetoden-
 
Ja det var ju inte så svårt :)
Stålen var fjäderbelastade och mallen tryckte ner dom till rätt läge.
 
  • Gilla
sweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.